”Vi jobbar stenhårt för fler hyresrätter”

Vänsterpartiet Storstockholms ordförande Seluah Alsaati har intervjuat V Järfällas gruppledare i fullmäktige, Bo Leinerdal och hemsidan publicerar här delar av intervjun.

Hur gick valet?

Bra! Vänsterpartiet ökade med 1,6 procent, nu har vi 6,5  procent och ökade från tre till fyra mandat. Vi är nöjda.

Det blir ändå ännu en till period i opposition för er?Foto Bo Leinerdal

Det blir ändå ännu en till period i opposition för er?

-ja, vi är besvikna över att S och MP går högerut och samarbetar med C. Vår roll nu blir som vänsteropposition.

Har ni lyckats få igenom något som oppositionsparti?

En cykelpump i Jakobsbergs pendeltågsstation.

Sen är vår roll nu att driva på att inte saker genomförs. Järfälla har inte legat i framkant vad gäller utförsäljningar. Vi var med och uppmärksammade skandalen kring vårdboendet Tallbohov, där det var vanskötsel bland de äldre. Vi krävde att kontraktet skulle avslutas i förtid och det blev också resultatet. Nu är det kommunen som äger vårdboendet.

Vi driver ju också stenhårt att det ska byggas fler hyresrätter, och nu gör de ju det. Vi har också drivit på för att de inte ska sälja ut hyresrätter och har lyckats förhindra det till en viss utsträckning.

Vad är ditt favoritslagord?

Krossa rasismen!