”De interna huggen i ryggen fällde Juholt”

En ny bok som är och kommer att bli mycket omtalad är Daniel Suhonens ”Partiledaren som klev in i kylan – berättelsen om Juholts fall och den nya politiken ” på Leopards Förlag.

Suhonen har kartlagt i detalj vad det var som hände före och under Håkan Juholts tio månader som partiledare för Socialdemokraterna. Han skriver själv i förordet så här:

”Håkan Juholt fälldes av sina egna. När han väl börjat snubbla, lät de honom falla. De läckte (till media) för att sänka hans trovärdighet, först i smyg, med skvaller om slarvern, lantisen och populisten. När riskerna avtog kunde de gå fram tydligare, och knivhuggen blev djupare. Den ensamme kunde till slut inte försvara sig.”

Juholt är historia nu, men är allt över för det? Den politiska kultur (som funnits länge i SSU) som avslöjades i ledningen för socialdemokraterna har funnits före Juholt och under Juholt men finns också kvar idag och den behöver diskuteras. Den utgör ett hot mot vårt folkstyre, skriver Daniel Suhonen.Håkan Juholt

Enligt författaren fanns det en hemlig allians mellan anställda på partikansliet och vissa VU-ledamöter. Suhonen namnger samtliga som bidrog till Juholts fall. En sak är säker: såna här sanningar får inte sägas, utan att det får konsekvenser för författaren.

Innan Juholt valdes hade partikansliet på Sveavägen anställt ett antal nya personer; det hela var riggat för att en högersosse som Mikael Damberg eller Thomas Östros, för både personalen och vissa VU-ledamöter var högersossar. Istället blev det en vänstersosse, en ”traditionalist”som inte fick någon hjälp alls av kansliet för att klara sitt uppdrag. Han fick ingen talskrivare. Ingen hjälpte heller till med att sortera alla inbjudningar och resor. Som nybliven partiledare väller det in inbjudningar och man kan bli begravd. Håkan Juholt tackade gladeligen ja till de flesta inbjudningar. Det fanns ingen tid för reflektion eller formulering av politik.

Det gick till och med så långt att LO-ordföranden som satt i VU kallade samman till ett hemligt VU-möte där Håkan Juholt inte var inbjuden, för att smida planer på att avsätta honom. Det har aldrig hänt förut i socialdemokratins historia.

Under pågående VU-möten läckte det ut uppgifter till media. Partikassören Tommy Ohlström och biträdande partisekreteraren Stefan Stern är några av de som Suhonen tror läckte. Det första mediadrevet som Juholt råkade ut för gällde hans ersättning för dubbelt boende. Eftersom hans fru bodde där, så borde han inte få mer än halv kompensation, tyckte vissa. Man ska följa reglerna. Just den uppgiften läcktes från personal eller VU-ledamöter till Aftonbladet. Efteråt visade det sig att Riksdagsförvaltningens regelverk inte alls sa tydligt att bara halv ersättning skulle utgå, men det framstod som en sanning i media att Juholt var en slarver och fifflare.  Sen blev det bara fler och fler drev, i några fall berodde de på Juholt själv men i de flesta inte.

Boken är högintressant och i klass med Aron Etzlers ”Reinfeldteffekten”. Läs den och köp den som julklappsbok.