artikel

Jakobsbergs vårdcentral sämst i länet

Vårdcentralernas tillgänglighet på telefon kontrolleras varje år.  Enligt det nationella målet ska patienter som ringer till en vårdcentral få kontakt samma dag. Men kraven har skärpts utöver det i Stockholm. Nu ska vårdcentralen svara inom 1,5 minut vid direktsamtal, inom tio minuter om man står på väntan, annars ska vårdcentralen själv ringa upp inom 1,5 timme. Klarar man inte kraven så kan vite utdömas.

Enligt en undersökning som Dagens Nyheter gjort klarade inte var femte vårdcentral kraven under förra året. Sämst i länet var Jakobsbergs v årdcentral. Var tredje patient kom inte ens fram samma dag. För att klara målen ska minst 85 procent vara godkända men Jakobsbergs vårdcentral fick bara 57 procent av samtalen godkända.

Vårdcentralen har därför fått betala 112 000 kronor i vite. Verksamhetschefen skyller bottenplatsen på nytt telefonsystem, men alla som bor i Jakobsberg vet att vårdcentralen sedan åratal är svåra att komma fram till. Vårdcentralen har tidigare beslutat att alla kontakter och bokningar ska ske per telefon, vilket skapar förvåning och ilska när folk råkar gå förbi vårdcentralen för att boka tid men nekas det i receptionen.

Övriga vårdcentraler i Järfälla klarade målet på 85 procent förra året.

Dela den här sidan:

Kopiera länk