Vänsterpartiet påverkar budgeten i riksdagen

Uppgörelsen om vinster i välfärden var en förutsättning för att V skulle förhandla om budgeten i riksdagen. Därefter har vi fått igenom en hel del bra förslag fast vi är utanför regeringen. Här följer ett axplock:

A-kassan blir bättre, sjukförsäkringens stupstock tas bort, stora satsningar på fler utbildningsplatser, fler anställda i äldreomsorgen (två extra miljarder/år i fyra år), tryggare förlossningsvård, fria läkemedel för barn och höjt underhållsstöd som förbättrar ensamstående föräldrars ekonomi.

Vi har fått igenom en avtrappning av jobbskatteavdraget från 50 000 kronor, halverat tak i RUT och en ny bankskatt. Dessutom har vi sett till att skattesänkningen för pensionärer i högre grad riktar sig till dem med lägst inkomst (för de med inkomster under ca 10 000 kronor sluts skatteklyftan helt så att de inte betala högre skatt än löntagare, men även pensionärer med inkomst upp till 20 000 kronor får lägre skatt). jonas Sjöstedt

De läkemedel som ingår i högkostnadsskyddet blir gratis att hämta ut. Där ingår inte alla receptbelagda läkemedel, men de flesta. Alla barn får gratis läkemedel.

I budgeten slår vi fast att tvångs-LOV ska avskaffas och att regeringen och Vänsterpartiet ska lämna en gemensam proposition om det 6 november i år.

Underhållsstödet till ensamstående föräldrar höjs (+ 630 miljoner) de fall den andra föräldern inte betalar sin del. Detta höjs med 300 kronor per månad och barn.

Vi har också fått igenom 400 miljoner extra till förlossningsvården. Det kan användas till fler barnmorskor, kompetensutveckling, höjda löner eller annat. Varje landsting avgör själv.

Kvinnojourerna får 100 miljoner extra för att hjälpa kvinnor och barn som utsatts för hot och våld.

Vi hade velat avskaffa RUT helt och hållet. Så blir det inte den här gången, men taket för RUT halveras till max 25 000 kronor för de yngre än 65 år (2016). RUT avgränsas också så att avdrag för t.ex. poolrengörning, kockar och bartenders inte ska ingå.

Kulturskolan får 100 miljoner extra för att kunna ha låga avgifter. Fler ska få råd att till exempel spela teater eller lära sig att spela ett instrument.

Det blir också en höjning av bostadstillägget för pensionärer med mellan 86 och 170 kronor i månaden. Höjt bostadstillägg går framför allt till pensionärer med låga inkomster, oftast kvinnor.

Sjuk- och aktivitetsersättningen (”förtidspension”) höjs med upp till 200 kronor i månaden.

Riksnormen för försörjningsstöd höjs med 150 kr per barn och den lägsta ersättningen i föräldraförsäkringen höjs från dagens 225 kronor till 250 kronor per dag. Även det ett förslag som Vänsterpartiet har fått igenom.