Kaos på första kommunfullmäktigemötet efter valet

Vid måndagens kommunfullmäktige den 20 oktober utbröt kaos då sverigedemokraterna (SD) inte ville acceptera att partiet inte får någon ledamot i kommunstyrelsen. De begärde att valet skulle ske genom sluten omröstning med valsedlar.

Inför fullmäktigemötet har Vänsterpartiet ingått en så kallad valteknisk samverkan med mittenkoalitionen S, MP och C. för att därigenom bland annat medverka till att SD inte ska få något inflytande i Järfälla. Motivet till detta utvecklade V:s gruppledare Bo Leinerdal (bilden): Bo Leinerdal

” Därför att Sverigedemokraternas är ett parti vars grundsyn är att dela upp människor utifrån var ifrån de kommer. Det uttrycks i deras lokala program för Järfälla  gällande bostadspolitiken på följande sätt:

-Omförhandla alla avtal med myndigheter om boenden till nyanlända

-Ingen förtur i kommunens bostadskö till nyanlända

-Inga köp av bostadsrätter eller villor åt nyanlända.

-Ingen inhyrning i dyra temporära boenden åt nyanlända.

Deras budskap till människor som flytt från krig och förtryck och söker en fristad i vår kommun är att de kan bo på gatan! Denna människosyn kommer vänsterpartiet att bekämpa varje dag! Därför är det för oss självklart att bidra till att SD ställs utanför allt inflytande i Järfälla.”

Vid det slutna valet till kommunstyrelsen fick Vänsterpartiet stöd av  50 ledamöter mot SD:s 4 ledamöter. Det visar att Järfälla kommunfullmäktige är enade över partigränserna att SD ej ska ha något politiskt inflytande i Järfälla! Det är en bra grund för att övertyga de som röstat på SD att ett samhälle som håller ihop är bättre för alla i Järfälla.