Uppmuntra fler att cykla!

Igår den 2 oktober hade Vänsterpartiet Järfällas miljönätverk möte. Temat för mötet var cykling. Erik Beckman från Naturskyddsföreningen Stockholms län inledde och berättade att det finns en stor potential att få fler att ställa bilen och börja cykla. I Köpenhamn cyklar tre-fyra gånger fler personer än i Storstockholm. Amsterdam är en annan stor cykelstad. Biltrafiken minskar totalt sett och cykling har blivit trendigt men planeringen av cykelbanor är generellt dålig i Storstockholm. Det behövs fler separerade cykelbanor och det behövs också fler ordentliga cykelgarage med bättre låsanordningar och med tak. Fler och fler cyklar året runt men vintertid behöver cykelbanorna i större utsträckning och snabbare sopas rena från snö för att förhindra olyckor, vilket görs i en del kommuner men inte Järfälla. Skyltningen för cyklister behöver också bli bättre.miljönätverket 2 okt 14 037

Några goda exempel: I Tyskland finns det låsta automatiserade cykelgarage med tak, värme och klassisk musik (!).I Köpenhamn finns det särskilda vagnar på lokaltågen för cyklar, barnvagnar och fullstolar. I Linköping och Umeå sopar man bort snön på cykelbanor. Det görs även i delar av Stockholm.

Allan Edblom från SNF Järfälla informerade kortfattat om den cykelplan som tagits fram av kommunen men som ännu ej är tagen i fullmäktige. Målet är att höja andelen cykeltrafik från 5 procent till 20 procent år 2030. Man ska kunna cykla tryggt till skolan. Det krävs ett ökat samarbete mellan skola, förskola, fritid, gatukontor, köpcentrum mm för att öka förutsättningarna för ökad cykling. Kostnaderna för att genomföra cykelplanen i Järfälla beräknas till 111 miljoner, men varje delprojekt kommer att beslutas var för sig. Det avgörande blir hur mycket pengar som anslås för varje projekt.

Frans van Don, Vänsterpartiets representant i Miljö- och Bygglovsnämnden kompletterade med att det är bra att kommunen tagit fram en cykelplan, därmed inte sagt att cykling är något som kommunen prioriterar. Mångdubbelt mer pengar vill man lägga på bilvägnätet.

–          Utbyggnadstakten i cykelplanen är inte den bästa, de flesta åtgärder startar först 2020 och allt ska vara klart 2030, dvs om femton år. Bara sju miljoner föreslås i anslag varje år. Jag är orolig för att det gemensamma torg vid Jakobsbergs station som planeras, en s.k Shared Space, kan medföra fler olyckor. Bilar, cyklar och gångtrafikanter ska samsas på samma yta och vi vet att en del bilister inte är så nogräknade med att följa hastighetsbegränsningar. Det här är Trafikverkets idé, inte kommunens. Men vi behöver mer information om hur det ska genomföras.

Nästa möte i miljönätverket ska handla om Förbifart Stockholm och blir den 19 november kl 18.

Bilden. Miljönätverket med Erik Beckman till vänster i vit luvtröja och bakom honom Allan Edblom.