”Ännu är vi inte överens om vinster i välfärden”

Med anledning av diskussionerna i regeringsfrågan kommenterade Jonas Sjöstedt idag det politiska läget.

– Nu har vi förhandlingar igång med Socialdemokraterna och Miljöpartiet om vinster i välfärden. jonas-svtÄnnu är vi inte överens, men vi går naturligtvis in i varje förhandling med avsikten att hitta en lösning. Först när vi har kommit överens i vinstfrågan kan vi ha regelrätta budgetförhandlingar, sa Jonas Sjöstedt.

– Nu har vi förhandlingar igång med Socialdemokraterna och Miljöpartiet om vinster i välfärden. Ännu är vi inte överens, men vi går naturligtvis in i varje förhandling med avsikten att hitta en lösning. Först när vi har kommit överens i vinstfrågan kan vi ha regelrätta budgetförhandlingar, sa Jonas Sjöstedt.

I Vänsterpartiets förhandlingsgrupp sitter Ulla Andersson, Ali Esbati, Hans Linde och Mia Sydow Mölleby. Därutöver har samtal skett på partiledarnivå. Vänsterpartiet har även gjort klart hur man kommer att ställa sig i en kommande omröstning om statsminister.

– När riksdagen röstar om Stefan Löfven som statsminister kommer vi att lägga ned våra röster. Vårt mål har varit att sitta i regering och när vi nu inte gör det röstar vi inte heller för Löfven. Men vi vill inte rösta fram en borgerlig statsminister och vi väljer därför att lägga ned våra röster, sa Jonas Sjöstedt.