Lär av demokraterna i USA

Vänsterpartiet Järfällas eftervalsdebatt avslutas idag med Daniel Eng (bilden), ny medlem. Men diskussionen fortsätter i partiföreningen vilka slutsatser vi ska dra av valrörelsen.

Vad tänkte du efter valet?20140924_200741

Vad tänkte du efter valet?

–          Det var både och. Jag var naturligtvis glad att de rödgröna vann valet nationellt och även lokalt, men jag var inte glad över Sverigedemokraternas siffror. Jag var också besviken över V:s siffror. Spontant tycker jag nog att Vänsterpartiet blev utsatta för en smutskastningskampanj från alliansen. Sen är det nog så att när många har det svårt, så är det många som dras till mörka krafter.

Hur ser du på resultatet här i Järfälla?

–          Resultatet i Järfälla med 6,5 procent är en klar uppgång jämfört med 2010. Det är en förbättring, men jag hade nog hoppats på lite mer. Jag tyckte att kampanjen mot vinster i välfärden var bra. Man kanske skulle ha varit ännu mer offensiv i frågan. Vi kanske skulle ha skrikit högre!

Vad kan vi förändra inför nästa val?

–          Ska vi växa i nästa val så kanske vi måste vara mer aktiva i vissa sociala medier. Vi kanske också ska knacka dörr mer och titta på de amerikanska demokraternas metoder med personliga kontakter, förmågan att bygga upp vi-känsla och så vidare.