Prata mer om de växande klyftorna

Vänsterpartiet Järfällas eftervalsdebatt fortsätter idag med Jaber Abubaker (bilden), socionom.

Hur kände du efter valnatten?

–          Ärligt talat blev jag besviken. Jag hade hoppats på minst 6,5 procent i riksdagsvalet, det resultat som vi fick i Järfälla. torgmöte 13.9.14 024Vårt budskap har uppenbarligen inte gått hem över riket. Andra frågor var viktigare än vinster i välfärden.

–          Ärligt talat blev jag besviken. Jag hade hoppats på minst 6,5 procent i riksdagsvalet, det resultat som vi fick i Järfälla. Vårt budskap har uppenbarligen inte gått hem över riket. Andra frågor var viktigare än vinster i välfärden.

Vad berodde det på?

–          Jag tror vi glömt andra saker som är intressanta. Vi och andra partier lyckades inte bemöta Sverigedemokraterna (SD) på ett bra, konkret sätt. Det är ett faktum att många är oroliga för den kommande flyktingströmmen och vi måste vara beredda att diskutera hur vi ska klara det. Otydligheten och fegheten hos partierna var stor kring hur man tänker kring asylmottagandet. För oss är det viktigt att inte bara några få kommuner tar emot flyktingar utan att alla ställer upp. Och Södertälje och andra kommuner som tagit emot många borde få en paus, för när man koncentrerar folk till några få ställen kan det skapa spänningar och konfrontation. Vi hade inga konkreta förslag. Det räcker inte heller med att bemöta SD-sympatisörer genom att säga att många invandrare har jobb och drar in skatt. Det här var inte bra och det har gynnat SD. 13 procent säger mycket!

–          Sen har vi vinster i välfärden, ett bra budskap. Men någonting saknades, en tydlig förklaring vad vi menade. Så som vi drev frågan bidrog till att S och Mp på riksplanet uteslöt oss från samarbete.

Saknade du något annat?

–          Ja, vi borde pratat mer om de växande klassklyftorna; de ensamstående mammorna, fattigpensionärerna, socialbidragstagarna, de fattiga studenterna. Det kom inte med.

–          Vi kan bli bättre på sociala medier, som växer i betydelse. Twitter, Linkedin och bloggar var det för få som ägnade sig åt.

Övriga synpunkter?

–          Vi ska inte vara totalt besvikna. Vi gick fram rejält i Järfälla jämfört med 2010. Vi har varit aktiva, pratat med mycket folk, fått mängder med nya medlemmar och sympatisörer och haft många aktiviteter under valrörelsen. Vi har gjort ett bra jobb lokalt!