Fortsätt dialogen med Järfällaborna

Eftervalsdebatten fortsätter idag med Thomas Stenholm (bilden), nybliven medlem och datakonsult.

Vad har du tänkt efter valet?

–          Man har funderat på resultatet. Vänstervinden var kanske inte så stark. Jag blev chockad över SD:s röstetal, även om en uppgång var lite väntad. Överraskande var också att V och mp fick så lite röster. Det stämde inte med opinionsundersökningarna. De i sig skapar en stress. Det blev för många undersökningar, nästan varje dag!

Varför tror du V fick så lite röster i riksdagsvalet?Thomas

Varför tror du V fick så lite röster i riksdagsvalet?

–          Jag tror man tappade bredden. Miljö- och klimatfrågor, som jag brinner för, kom inte med. Här har media en stor roll och det är inget vi kan påverka. Frågor vid sidan av vinster i välfärden kom i skymundan. Kärnkraften och kilometerskatten var nästan det enda som diskuterades på miljöområdet. Det är inte så lätt för ett parti att komma ut i andra frågor än de som media tar upp. Många viktiga miljöfrågor glömdes helt bort. Det gällde till exempel upprustningen och utbyggnaden av järnvägsnätet, flygskatten, alternativa energikällor, giftfritt jordbruk, skolmaten, tungmetaller, medicinrester och nedskräpningen.

Vad bör Vänsterpartiet göra nu?

–          Vi måste prata mer med folk om de här frågorna och få dem intresserade. Själv får man försöka leva som man lär, bland annat på miljöområdet. Den enskilde kan göra en del insatser, och det är viktigt, men ska det bli någon större ändring så krävs det politiska beslut. Själv kommer jag att jobba tillsammans med andra i V Järfällas miljönätverk. Många är ju intresserade av miljöfrågor medan andra blundar för problemen. Hoppfullt dock att runt 400 000 personer demonstrerade mot koldioxidutsläppen i New York häromdagen, och i många andra länder också.

Vad bör Vänsterpartiet göra här i Järfälla?

–          Vi behöver bygga ut fjärrvärmen, stimulera installation av fler solceller (väldigt få byggnader i Järfälla har det), erbjuda mer ekologisk och vegetarisk mat i skolor och äldreomsorgen, få fram fler och säkrare cykelbanor. Skolan behöver rustas upp med fler lärare, fler vikarier och fler lektionstimmar. Det är svårt att få en tid på vårdcentralerna. Allt det här behöver förändras. Men det viktigaste nu är att vara ute mer bland folk och synas och lyssna till vad folk tycker och vilka förslag de har. Det får inte vara för komplicerat. Politik får inte bli för teoretiskt, det ska vara enkelt och lättbegripligt!