Fler aktiva yngre!

Eftervalsdebatten fortsätter idag med Tilde Jansson (bilden), lärarstudent och ny medlem i V.

Vad har du funderat på efter valet?

–          Jag har reflekterat ganska mycket kring hur Sverigedemokraterna (SD) vuxit så mycket, trots starka vänstervindar. Men gapet mellan höger och vänster blev inte så stort. Jag trodde Vänsterpartiet skulle gå framåt mer i valet.

Vad berodde det på?tildeGBGGG

Vad berodde det på?

–          V tappade nog en del röster till Feministiskt Initiativ. Många kanske blev osäkra på vad Vänsterpartiet skulle kunna uträtta i en regering när de hörde Löfvéns restriktiva attityd till V. Det skrämde nog bort en del väljare.

Hur ser du på SD:s uppgång?

–          Jag tror det beror på att vi haft en alliansregering i åtta år, som bidragit till att klassklyftorna ökat. Många väljare är missnöjda med hur samhället ser ut idag. Det blir ett ”vi” mot ”dom”-tänkande som är farligt. En väljare som inte är så insatt och inte ser några skillnader mellan partierna kanske lätt väljer ett parti som har de enkla lösningarna.

Och hur bör Vänsterpartiet agera?

–           Nu måste V fortsätta sin linje och inte tappa sin ideologiska grund. Vi ser problematiken och vi måste fortsätta och samtala mer med folk. Vi måste prata mer om segregation och klassklyftor och kunna visa på konkreta lösningar. Vi ska jobba tillsammans i samhället för att göra det bättre. Enda vägen är att vi gör det tillsammans.

–          På riksnivå tyckte jag att Vänsterpartiet var bra men kanske att frågan om vinster i välfärden drevs lite för mycket, kanske blev för dominerande. En del andra partier förstod snabbt att kopiera frågan och säga ”det där ska vi ändra på” utan att konkretisera hur och när.

Hur ser du på Vänsterpartiet Järfällas kampanjarbete?

–          Jag tror att partiföreningen behöver fler yngre aktiva. Då blir det lättare att attrahera fler unga. Många unga är mycket mer engagerade än förr, men vågar inte ta steget och gå fram och prata med till exempel en vänsterpartist. Annars har jag inga kritiska synpunkter. Jag tror det är viktigt nu att inte lägga av utan fortsätta, så att folk inte kan säga: ”ja, ja, dom var aktiva i valrörelsen för att de bara var ute efter våra röster!”. Så kör på, V Järfälla!