Många förstod inte vänsterns budskap

Eftervalsdebatten fortsätter idag med Anders Lindberg (bilden), ny medlem i styrelsen och till yrket samordnare på Handelsbankens IT-avdelning.

Vad tänker du när det gäller valet?

–          Jag är inte den besvikna typen, men jag är förvånad att vi inte fick mer röster. Vad berodde det på? IFram till valnatten trodde jag att vi gjorde allt rätt. Nu efteråt får man fundera över det centrala budskapet.

–          Jag är inte den besvikna typen, men jag är förvånad att vi inte fick mer röster. Vad berodde det på? Fram till valnatten trodde jag att vi gjorde allt rätt. Nu efteråt får man fundera över det centrala budskapet.

Vad var det som gick fel?

–          I efterhand kan jag se några saker vi kanske kunde ha gjort annorlunda. Det gäller till exempel valaffischerna. Ingen utanför Vänsterpartiet förstod vad ”Inte till salu” betydde. Det gäller även vårt huvudbudskap om vinster i välfärden, ett i grunden sunt budskap. Men när vi skulle förklara hur det skulle gå till så blev det för abstrakt. Svaren om särskilda bolag vände sig till borgarna men vi borde riktat oss till de 20-25 procenten till vänster, så att de hade förstått svaren. Vi måste ha ett enklare, mer vänsterbetonat budskap. Vi måste välja målgrupp och inte vända oss till alla.

–          Sen var det skolan. De centrala V-representanterna vi såg i TV kunde inte förklara hur det skulle gå till att ta bort vinsterna i välfärden. Får man välja skola i V:s Sverige? Ska ni stänga skolor? Svaren fastnade i detaljer. Vi gick i fällan. Vi har nog varit för naiva och för snälla när det gäller motståndarnas lömska trick. Vi måste lära oss hantera sånt.  För såna här påhopp kommer att komma igen.

–          Det blev för komplicerat. Många förstod inte vänsterns budskap. Vi kan vara enklare om vi vill nå fram. Sen kan man ha en genomtänkt strategi och kunskap bakom, men budskapet måste vara enklare.

–          Vi slet som djur, vi är bara människor. De enda kritiska synpunkterna jag har gäller att vi inte kunde hantera folkpartiets affischer att vänstern vill stänga privata skolor. Vi kunde inte bemöta det. Och att vi kanske borde ha haft en lokal fråga för Järfälla på våra affischer. Men jag tyckte faktiskt vi gjorde ett bra jobb. Och vi fick ett mandat till. Jag känner nog att vi kan vara lite stolta lokalt i Vänsterpartiet Järfälla!

PS. Vill du själv delta i hemsidans eftervalsdebatt, maila [email protected]