Många väljare känner ingen politiker

Eftervalsdebatten fortsätter idag med Elinor Brantås, lärare och ny medlem.

Vad har du funderat på?

–          Jag har funderat mycket på vad vi kan göra när det gäller Sverigedemokraterna (SD). Vi måste fundera på vilka deras väljare är och hur vi kan bemöta deras tankar. SD har ju ökat kraftigt under den borgerliga regeringstiden. Vad kan vi göra för att komma i kontakt med och få med de missnöjda? Det är ett missnöje med samhället i första hand, tror jag. Många känner att det inte är bra i samhället nu. Vi måste kunna se den vanliga människan och komma med kloka lösningar och gå ut med vad vi vill göra för att få till en bra integration.

–          Jag kände verkligen att jag hoppades att vi skulle vinna över regeringen Reinfeldt. Och det gjorde vi. Men segerglädjen infann sig inte när vi såg hur SD hade gått framåt så starkt.

Har du några synpunkter på vårt arbete i valrörelsen i Järfälla?

–          Jag tror vi måste fortsätta att synas och synas ännu mer, kanske också på platser där man inte förväntar sig att se Vänsterpartiet. För vi är ju ett parti imagesom jobbar för att alla ska få det bra. Vi måste synas mer och vi måste få fler personliga kontakter här i Järfälla. Många väljare känner ju ingen politiker. Men om man får en personlig kontakt med en Järfällapolitiker och den personen ger ett hyfsat intryck så kan man tänka sig att rösta på det partiet. Jag har själv fått kontakt med en politiker som väckte mitt intresse för att engagera mig. Det var dock ingen vänsterpartist men jag fick ett ansikte och det gjorde det ändå lättare för mig att kontakta Vänsterpartiet.

–          Jag tror vi måste fortsätta att synas och synas ännu mer, kanske också på platser där man inte förväntar sig att se Vänsterpartiet. För vi är ju ett parti som jobbar för att alla ska få det bra. Vi måste synas mer och vi måste få fler personliga kontakter här i Järfälla. Många väljare känner ju ingen politiker. Men om man får en personlig kontakt med en Järfällapolitiker och den personen ger ett hyfsat intryck så kan man tänka sig att rösta på det partiet. Jag har själv fått kontakt med en politiker som väckte mitt intresse för att engagera mig. Det var dock ingen vänsterpartist men jag fick ett ansikte och det gjorde det ändå lättare för mig att kontakta Vänsterpartiet.

–          Det är jätteviktigt att man är positiv och utstrålar engagemang. Folk blir inte intresserade om man utstrålar att allt är så jobbigt och svårt. Jag blev glad av att se hur väldigt engagerade vänsterpartisterna var på medlemsmötet i veckan. Det kändes bra och det måste vi fortsätta med och dessutom fortsätta att vara välkomnande inför nya.

–          En annan viktig sak är att de aktiva medlemmarna ska vara utbildade och ha bra argument och kunna svara på olika frågor. Jag tycker det är bra att valrörelsen så småningom följs av lokala och regionala utbildningar i Vänsterpartiet!

PS. Vill du själv delta i eftervalsdebatten på hemsidan, mejla [email protected]