Nu startar eftervalsdebatten

Vad bör Vänsterpartiet dra för lärdomar av valrörelsen? Hur bör man bemöta Sverigedemokraterna? Det är några frågor som behöver diskuteras efter valet. Hemsidan startar därför en eftervalsdebatt. Mia Edkvist (bilden), ny medlem, lärarstudent och för närvarande föräldraledig, får inleda debatten.

Du har funderat lite kring valresultatet?

–          Ja, 25 procent av Järfällas pensionärer har röstat på Sverigedemokraterna (SD), jämfört med 18 procent i hela landet. Detta trots att SD nyligen röstat nej i riksdagen till sänkt pensionärsskatt! Men Vänsterpartiet har också en bra politik för pensionärer. För fattigpensionärer upp till 12 000 kr/mån vill Vänsterpartiet helt ta bort skatten. Varför röstade inte pensionärerna på oss?  Jag tror vi blev ett enfrågeparti trots att vi har en bred politik som innefattar Mia Edkvist sep 14 037alla. Nu måste vi våga vara självkritiska och granska vår egen politik och vår egen valkampanj.

–          Ja, 25 procent av Järfällas pensionärer har röstat på Sverigedemokraterna (SD), jämfört med 18 procent i hela landet. Detta trots att SD nyligen röstat nej i riksdagen till sänkt pensionärsskatt! Men Vänsterpartiet har också en bra politik för pensionärer. För fattigpensionärer upp till 12 000 kr/mån vill Vänsterpartiet helt ta bort skatten. Varför röstade inte pensionärerna på oss?  Jag tror vi blev ett enfrågeparti trots att vi har en bred politik som innefattar alla. Nu måste vi våga vara självkritiska och granska vår egen politik och vår egen valkampanj.

–          Vi måste mer lyfta fram våra förslag till exempel att vi vill avskaffa premiepensionssystemet och hur vinster i välfärden påverkar pensionärernas situation. Vi borde ha sett pensionärerna i Järfälla som en viktig målgrupp.

–          Jag tror att många äldre som röstat på SD känner sig helt bortglömda, eftersom inget parti lyfte deras frågor lika starkt som SD. Vi behöver skapa forum och platser för att träffa pensionärer och höra deras åsikter.

Synpunkter på vår egen valkampanj?

–          Det kändes som att många frågor vi fick i valstugan styrdes om till att handla om vinster i välfärden, bland annat segregation/integration. Vänsterpartiet har faktiskt en integrationspolitik och ett lagförslag, där alla kommuner måste hjälpas åt och de som redan tagit emot många flyktingar inte ska behöva ta emot fler. Vi måste sluta mobba SD. Fortsätter vi att klanka ner på dom och väljer bort dom som vänner så är det ungefär lika ”trevligt” som att skicka tillbaka nio av tio flyktingar.

–          Vi har så många bra politiska förslag som inte lyftes fram vare sig nationellt eller lokalt. Vi borde prata mer om våra egna förslag och lösningar än peka på andras misslyckanden.

–           Vi behöver också tydligare ta avstånd från kommunismen. Många har inte uppfattat att det är någon skillnad på SKP/VPK och Vänsterpartiet.

PS. Vill du själv delta i debatten eller bli intervjuad, skriv till [email protected].