Har du inte bestämt dig inför valet?

Tre dagar kvar. Det är mycket nu, inför valet. Hemsidan vill lyfta fram de sjuka och utförsäkrade inför valrörelsens slutskede. Läs vad som hänt Annika Holmqvist.

År 2008 blev sjukförsäkringen tidsbegränsad. Som längst kan man få ersättning under två och ett halvt års tid i ett sträck. Det man sparade in till statskassan skulle användas till skattesänkningar. Idag är hela 86 000 personer utförsäkrade och får ingen ersättning längre från Försäkringskassan. Blev folk friskare? Nej, de senaste fem åren har sjukskrivningarna ökat med nästan 80 procent. Däremot har folk farit mer illa och blivit fattigare. Över 9 000 har dessutom blivit utförsäkrade två gånger. Få av dessa har fått jobb eller blivit friska. Det är alltså en politik som inte fungerar för de sjuka, däremot för alla de som fått sänkt skatt.

En av de utförsäkrade är Annika Holmqvist, 55-årig tandhygienist. Efter 30 år i yrket blev hon för fem år sedan plötsligt trött. Till slut gick det inte längre. Lederna var förstörda och Annica fick svårt att andas. Utseendet åldrades och förändrades snabbt. Efter att hennes läppar, öron, käkar och fötter växt till onormal storlek konstaterade läkare att hon lider av en svår sjukdom och aldrig kommer kunna arbeta igen. Först fick hon sjukersättning, sedan arbetslivsintroduktion, sedan permanent sjukersättning. När den omprövades nyligen var beskedet att hon inte skulle få behålla den. Nu är advokaten Claes Borgström inkopplad för att beslutet att avslå fortsatt permanent sjukersättning ska omprövas..
Annikas fall blev känt genom att hennes dotter Emelie Holmqvist startade en blogg, vi är 86 000 (86000.se).

Fallet togs upp i förra valet 2010. Då lovade regeringen att rätta till situationen. Men inget hände, snarare blev det värre. Och regeringen Reinfeldt var nöjd. Man hade fått igenom sin idé att ta pengar från sjuka och arbetslösa och dela ut dem i form av skattesänkningar, mest till de rika.

Idag fyra år senare är hela 86 000 personer utförsäkrade från sjukförsäkringen. Det har blivit värre, inte bättre som regeringen lovade. Annika Holmqvists fall är inte unikt. Bland de utförsäkrade är en majoritet kvinnor i lågbetalda arbetaryrken, som slitit ut kroppen genom tungt arbete eller ensidiga rörelser. Många är invandrarkvinnor.

Den fråga du måste ställa dig inför valet är, om du tycker att vi ska ha det så här i Sverige? Det tycker inte vi i Vänsterpartiet!

Fundera och läs mer om fler öden på 86.000.se .

Se gärna slutdebatten på SVT ikväll med partiledarna och kom och lyssna på Järfällas blivande kommunföreträdare för V) och riksdagskandidaten Karin Rågsjö imorgon lördag på gågatan i Jakobsberg kl 10 – 11.