Kultur och fritid i Järfälla

Åtta år med den borgerliga alliansen…

… i majoritet i Järfälla, är åtta år då anslagen minskat, då inga offensiva satsningar gjorts och där verksamheterna fått spara och gneta. Järfälla ligger allt sämre till i jämförelse med regionens kommuner

Behovet av en ny simhall har löstes genom att man låtit ett riskkapitalbolag bygga och driva den nya simhallen, där de framtida brukarna kommer att få betala väsentligt mycket mer och där kommunen avhänder sig allt inflytande.foto Göran Hillman

För dyra kostnader har kommunen utrett införande av kulturpeng och fritidscheck, som kommer att slå sönder de kommunala verksamheterna och minska föreningarnas möjlighet att styra och planera den egna verksamheten.

Vänsterpartiet har motsatt sig dessa borgerliga initiativ.

Vänsterpartiet vill

att de kommunala anslagen till kultur, bibliotek, fritid och föreningsliv ökar i takt med befolkningsutvecklingen på samma sätt som skolan får sina resurser. Ska Järfälla  vara en attraktiv kommun att bo och leva i måste kultur- och fritidsverksamheten få utökade resurser och inte, som under de borgerliga åren, minska år efter år.

Bibliotek ska finnas i varje kommundel med öppettider anpassade efter människors behov och vanor. Medieanslaget behöver ökas, dels för att kunna följa bokutgivningen, dels för att kunna finansiera de höga kommunala kostnaderna för e-boksutlåning.

Kultur och kulturskola  – Kulturanslagens minskning gör att allt fler grupper ställs utanför. Vuxenverksamhet och kultur för äldre inom omsorgen har idag mycket små resurser. Barn och ungdomar prioriteras (vilket är bra) men det får inte innebära att vuxna och äldre lämnas utanför, liksom föreningars verksamhet för dessa grupper. Bildningsförbunden har idag inga kommunala bidrag för sin verksamhet. Vänsterpartiet vill återinföra dessa bidrag och succesivt öka anslagen till kultur. Kulturskolan behöver ökade anslag för att avskaffa köerna för de barn som inte får plats. Avgifterna till kulturskolan  bör sänkas för att ge plats åt alla oavsett inkomst.

Fritidsverksamheten, föreningslivet och idrottsföreningarna, som bär upp en stor del av barn och ungdomars fritid har fått ökade avgifter för lokal- och planhyror. Aktivitetsbidragen hänger inte med kostnadsutvecklingen vilket får till följd att föreningarnas styrelser och föräldrar får ägna allt mer tid åt att hitta andra finansieringar.  I stället för fritidscheck vill Vänsterpartiet förbättra föreningarnas förutsättningar att bedriva en bra verksamhet genom  sänkta lokalhyror och höjda aktivitetsbidrag. Fler anläggningar, idrottsplaner och lokaler behöver byggas för att ge plats för alla nya Järfällabor och för dem som idag inte får plats för sina aktiviteter.

Bilden: Göran Hillman, v-representant i Kultur- och Fritidsnämnden i Järfälla

PS. Ge Vänsterpartiet ditt stöd genom att bli medlem. Gå in på www.vansterpartiet.se och fyll i din ansökan på nätet!