Många hatbrott mot HBTQ-personer

Enligt en färsk rapport från RFSU så ökar hatbrotten i Stockholm. Vänsterpartisten och förbundsjuristen Kerstin Burman (bilden) på LO-TCO:s Rättsskydd kommer imorgon tisdag kl 16.00 – 17.30.till Vänsterpartiets valstuga i Jakobsberg för att svara på frågor och informera om situationen för HBTQ-personer. Hemsidan fick en intervju med Kerstin inför besöket.Kerstin Burman

–          Vänsterpartiets uppfattning är att samhället är uppbyggt efter en heteronorm. Den bygger på att människor ska leva ihop som man och kvinna och mycket av vår lagstiftning är uppbyggt kring det. Det medför problem för många.

–          Ta familjepolitiken till exempel. Den gör det svårare att bilda familj om inte heteronormen följs. Det gäller framförallt föräldraskap.

–          Andra problem som HBTQ-personer har är att hatbrotten fortfarande är stora. I Stockhom är det vanligt att HBTQ-personer blir utsatta för hatbrott.

–          Andra problem uppstår i vården. Bemötandet är sämre och vårdkvaliteten är sämre för HBTQ-personer.

–          Jag kandiderar till landstinget för Stockholm Stads räkning. Jag vet mycket om landstingsfrågor, så det går bra att ställa frågor även kring det. Välkommen till valstugan!