Dagens snackis

Imorse när folk passerade Riddarplatsen i Jakobsberg så låg Sverigedemokraternas valstuga omkullvräkt (bilden). sd 001Någon eller några har förstört valstugan som sattes upp i torsdags. Vänsterpartiet Järfälla tar bestämt avstånd från att möta sina politiska motståndare med våld eller sabotage. Det är fel metod och ger bara sympatier åt ägaren. Men Sverigedemokraterna är inte ensamma att råka ut för sådana här tilltag. Feministiskt Initiativ har fått två valstugor förstörda i Stockholm och Miljöpartiet fick sin valstuga saboterad i EU-valrörelsen i maj i Jakobsberg. Vi tycker den demokratiska processen ska få fortgå ostört och där argumenten ska tala och mötas i öppen debatt, inte genom våldsmetoder.

Imorse när folk passerade Riddarplatsen i Jakobsberg så låg Sverigedemokraternas valstuga omkullvräkt (bilden). Någon eller några har förstört valstugan som sattes upp i torsdags. Vänsterpartiet Järfälla tar bestämt avstånd från att möta sina politiska motståndare med våld eller sabotage. Det är fel metod och ger bara sympatier åt ägaren. Men Sverigedemokraterna är inte ensamma att råka ut för sådana här tilltag. Feministiskt Initiativ har fått två valstugor förstörda i Stockholm och Miljöpartiet fick sin valstuga saboterad i EU-valrörelsen i maj i Jakobsberg. Vi tycker den demokratiska processen ska få fortgå ostört och där argumenten ska tala och mötas i öppen debatt, inte genom våldsmetoder.

Däremot vill vi idag sex dagar före valet varna för en sak. Många tvekar nu om vilket parti de ska rösta på. En röst på Sverigedemokraterna är ett direkt stöd för en fortsatt period med alliansen vid makten. Om man tvekar om vilket parti man ska rösta på så bör man också fundera över vad konsekvenserna blir. Många kanske väljer ett missnöjesparti som Sverigedemokraterna, i protest mot den nuvarande ordningen. Men då ska man veta att det med största sannolikhet betyder att Fredrik Reinfeldt får fortsätta att leda Sverige. Då blir det fortsatt synd om de sjukskrivna och arbetslösa. Det kommer att innebära en fortsatt utförsäljning av både den kommunala välfärden och av våra hyresrätter. För ungdomar, studenter, från skilda och äldre utan god ekonomi innebär det ännu större svårigheter att hitta boende än idag. Det här bör man tänka igenom innan man lägger sin röst på Sverigedemokraterna.