Miljöfrågan tas upp på torgmöte imorgon

Jens Holm är riksdagsledamot för Vänsterpartiet och har tidigare suttit i EU-parlamentet för Vänsterpartiet. Jens kommer imorgon den 6 september kl  11.30 till gågatan i Jakobsberg. Hemsidan frågade Jens vad han tänker ta upp:

–          Jag tycker att en viktig sak att ta upp är hur vi ställer om och börjar äta bättre mat och mer vegetarisk mat. Varför då? För att köttindustrin släpper ut lika mycket koldioxidutsläpp som alla våra fyra miljoner bilar tillsammans. Köttet är underskattat som miljöförstörare.Jens Holm

Har ni några konkreta förslag?

–          Vi vill hjälpa alla skolor att servera mer vegetarisk mat. Personalen ska erbjudas att få utbildning i hur man lagar vegetariska rätter. Vi har avsatt medel i budget så att alla skolor ska kunna renovera och få riktiga kök. Vi vill också genomföra en informationskampanj kring vegetarisk mat. Dessutom vill vi avskaffa alla EU:s köttsubventioner, som idag kostar miljardtals kronor.

Vad tänker du tala om mer?

–          Vi behöver rusta upp och bygga ut kollektivtrafiken, både tunnelbanan och tvärlinjer som bygger ihop tunnelbanelinjerna. Där satsar vi mer än alla andra partier. Det är några ämnen jag kommer att prata om i morgon.

Det blir Vänsterpartiet Järfällas miljönätverk som genomför mötet och ställer frågor till Jens. Dessutom kommer åtta kvinnor från trumorkestern RrrriotSamba att se till att det svänger i Jakobsberg!