Svar till Madeleine Karlsson

Madeleine Karlsson har skrivit till Vänsterpartiet Järfälla och ställt frågor om Vänsterpartiets politik i Järfälla. Här kommer svaren, som kan vara av intresse för fler.

Hur många bostäder vill ni bygga? (hur många av dessa skulle vara hyresrätter, var någonstans i Järfälla ska de byggas, har ni några förslag på ung/studentbostäder)

V: Vi vill att det byggs 1000 bostäder per år för att möta den stora inflyttningen till kommunen. Hälften av dessa ska vara hyresrätter och de ska vara billiga och klimatssmarta. Vi har tidigare föreslagit att gamla polishuset, vid Viksjöleden, ska byggas om till studentbostäder men ej fått gehör för det. Vi vill bygga i kollektivtrafiknära lägen i Jakobsberg, Barkarby och Kallhäll och ej bygga på kommunens grönområden.

Hur vill ni att kollektivtrafiken byggs ut och utvecklas i alla kommundelar?

V: Det behövs större turtäthet för busslinjerna- och pendeltågen. Vi vill ha enhetstaxa på kollektivtrafiken, sänka den och på sikt inför nolltaxa. Det är billigare och effektivare att ersätta dagens spärrar med ”fri passage” och istället öka biljettkontrollen på pendeln.

Hur vill ni minska arbetslösheten generellt och ungdomsarbetslösheten i Järfälla?

V: Järfälla har efter åtta års alliansstyre länets högsta ungdomsarbetslöshet, en skandal! Vi vill garantera att ingen ungdom ska gå arbetslös. Alla ska erbjudas utbildning, praktik och jobb. Det behövs fler händer inom vård och omsorg. Vi vill se till att alla ungdomar som vill ska får ett sommarjobb, en viktig inkörsport till arbetslivet.

Hur ska Järfälla kommun expandera med attraktiva företagsetableringar?

V: Järfälla ska bli bättre på att dra till sig företag inom medicin och teknik. Vi ville att det på den s.k Kodaktomten i Veddesta skulle skapas ett småföretagar centrum istället för att som nu etablera ytterligare livsmedelshandel i kommunen. Vi vill att området vid Roterbroleden ska upplåtas för företagetableringar. Det ligger nära trafikled och stör ej bostadsområden.

Vi är för ett Barkarby College  som placeras central i Barkarbystaden och kan erbjuda bra samverkan mellan naturvetenskaplig högskola och företag med naturvetenskaplig inriktning.

Hur vill ni bygga ut vård och omsorgen i Järfälla?

V: Genom att bygga ett ytterligare äldreboende. Att ge kommunens egen Vård och omsorg mer resurser för att anställa medarbetare och på så sätt höja kvaliteten inom äldreomsorgen. Vi vill att Jakobsbergs sjukhus utvecklas fullt ut till ett närsjukhus med närakut.