Tydlig utfrågning av Sjöstedt

–          Han klarade sig bra! Det sa TV:s politiska reporter Margit Silberstein efter SVT:s utfrågning av Jonas Sjöstedt igår kväll. Så här sa han bland annat om

Skatternajonas Sjöstedt –          Ja, vi höjer skatterna med runt 80 miljarder kronor, samtidigt som det ökar intäkterna med 55 miljarder och ger bättre järnväg, fler hyresrätter, mer personal i skolan och äldrevården, en satsning på solenergi. Skattehöjningarna leder också till fler i arbete. Men människor med låga löner får inte höjd skatt. Gränsen går vid 30 000 kr/mån. Vi får också höjd a-kassa och en mänskligare sjukförsäkring för pengarna.

Skatterna –          Ja, vi höjer skatterna med runt 80 miljarder kronor, samtidigt som det ökar intäkterna med 55 miljarder och ger bättre järnväg, fler hyresrätter, mer personal i skolan och äldrevården, en satsning på solenergi. Skattehöjningarna leder också till fler i arbete. Men människor med låga löner får inte höjd skatt. Gränsen går vid 30 000 kr/mån. Vi får också höjd a-kassa och en mänskligare sjukförsäkring för pengarna.

Skolan –          Det fria skolvalet är den främsta orsaken till den sämre skola vi fått. Kommunaliseringen var ett misstag liksom att släppa in vinstintresset. Våra skattepengar ska inte gå till privata vinster hos ägarna till privata skolor. Vi ser nu hur segregeringen ökar genom det fria skolvalet, vilket är dåligt för alla elever. Det fria skolvalet förstärker de klasskillnaderna vi sett ökat. De vinstdrivna skolorna har färre lärare och färre behöriga lärare. Vi vill ha säkra skolor som inte kan läggas ner från en dag till en annan, en skola för elevernas skull och inte för vinstjägarna.

Rasistdemonstrationer –          Mötesfriheten är grundlagsskyddad och alla ska ha rätt att ordna möten. Men jag tycker att om man bryter mot förbudet att använda nazistsymboler eller ropa Heil Hitler så måste polisen ingripa. Jag tycker att polisen blivit sämre på att bekämpa hets mot folkgrupp och ingripa när förbjudna symboler används. Polisen måste ingripa mot kriminella handlingar.

Ukraina och det svenska försvaret –          Ryssland är skuld till konflikten. Jag tycker man ska skärpa sanktionerna mot Ukraina. Jag vill också stoppa vapenexporten och säger nej till köpet av 60 nya JAS-plan. Summan är ofantlig och kommer att gröpa ur försvarsbudgeten. Vi vill också verka för att lägga ned EU:s stridsgrupp, som är dyr och ineffektiv. Däremot vill vi satsa på den inhemska förbandsverksamheten. Försvaret är så mycket mer än krig och fred. Det handlar också om beredskap för till exempel översvämningar och bränder, en beredskap som är nedrustad. Vi hade behövt en större helikopterkapacitet till skogsbränderna, men helikoptrarna är sålda. Vi fick istället hyra in helikoptrar från andra länder, vilket fördröjde släckningen.