Årets förening 2014 utsedd

Tidigare idag den 23 augusti hade V Järfälla torgmöte om bostadspolitiken i Jakobsbergs Centrum. Den gemensamma kampanj som Hyresgästföreningen, Socialdemokraterna, miljöpartiet och Vänsterpartiet bedrivit för fler hyresrätter och som pågått i drygt ett år avslutades före sommaren.Kommunstyrelsens ordförande i Järfälla Cecilia Löfgreen (m) fick motta hundratals vykort med namnunderskrifter för kravet bygg fler hyreslägenheter.

Dessutom medverkade Freddy Grip, riksdagskandidat inför höstens val, Seluah Alsaati, Annica Nilsson (V Järfälla) och Eva Dazley, Hyresgästföreningen på mötet. Underhållningen stod Matteus Blad för med härlig sångröst och gitarrkomp.Islamför torgm 23.8.14 021

V Järfällas styrelse har beslutat att dela ut ett pris till en förening som gjort särskilda insatser för invånarna i Järfälla. Styrelsen har valt att ge Årets Förening 2014 till Järfälla Islamiska Förening. På torgmötet fick bland andra Chelenk Kamil, sekreterare i föreningen, motta ett fint diplom från Vänsterpartiet. Chelenk arbetar som apotekschef i Viksjö. Hemsidan fick en intervju med Chelenk efter torgmötet.

Järfälla Islamiska Förening har funnits i drygt 20 år och har 700 aktiva medlemmar och ytterligare några hundra besökare. Föreningen håller till i en före detta barnstuga på Söderhöjden; en lokal som är alldeles för liten för verksamheten.

–          Vi har ett fullspäckat schema alla dagar i veckan och hjälper till med allt ifrån läxhjälp och svenskundervisning, fotbollsträning, nattvandringar. Vi ordnar resor för unga tjejer inom Sverige och har åkt med full buss till bland annat Kolmården. Söndagar är kvinnornas dag och då ger vi samhällsinformation, tar upp matlagning och har systuga för att nämna något, säger Chelenk Kamil (bilden).

–          Det blir väldigt trångt i lokalerna och vi kan inte genomföra allt vi skulle vilja. Många står på väntelista för bland annat programmering, fotografering, hur man bygger hemsidor. Och allt arbete är obetalt. Vi vill tacka Vänsterpartiet för det uppmuntrande priset. Vi har skrivit till samtliga partier men det enda som uppmärksammat vårt arbete är Vänsterpartiet, avslutar Chelenk Kamil.

PS. Nästa lördag kl 12 fortsätter V Järfälla sin torgmötesserie och då ska det handla om välfärden.