Reinfeldt på hal is

I lördags höll Reinfeldt sitt sommartal. Han vädjade om tålamod, om att vi ska öppna våra hjärtan. Det kommer inte finnas utrymme för några fler reformer utöver flyktingmottagandet. – En julklapp till oss, svarade Sverigedemokraterna som idag i en helsidesannons i DN attackerar partierna för överbudspolitik.FlerUngaiArbete

Igår kväll var det så dags för en utfrågning av Reinfeldt i SVT. Prognossiffrorna från Migrationsverket om en ökad flyktingström kom redan för en månad sedan. Hur kom det sig att Reinfeldt först tog upp det nu i valrörelsen, undrar utfrågarna. De fick ett luddigt svar. Valtaktik säger en del, svarade utfrågarna med.

Det här kommer att skapa spänningar, sa Reinfeldt. Och hur planerar ni för att möta spänningarna, undrade utfrågarna. Luddigt svar. Det finns ingen planering, det framgick.

Utfrågarna: om det nu inte finns utrymme för några reformer, varför planerar ni för höghastighetståg för flera hundra miljarder? Jo, men det är ju ett långsiktigt projekt över flera decennier….

År 2006 kallade du sex procents arbetslöshet för massarbetslöshet, fortsatte utfrågarna. Vad kallar du då dagens åtta procents arbetslöshet? Reinfeldt vägrade ta ordet massarbetslöshet i sin mun utan drog den slitna valsen om att 250 000 fler fått jobb (samtidigt som befolkningen ökat med 500 000 personer) och att utanförskapet har minskat.jonas Sjöstedt

Alla partier utom moderaterna vill höja a-kassan som legat still sedan 2002. – Man ska inte se a-kassan som ett försörjningssystem utan som en omställningsförsäkring, sa Reinfeldt. När utfrågarna tolkade Reinfeldts vidare svar med att ”det behövs alltså en piska för att söka jobb”, så hade Reinfeldt inga invändningar.

Tillsammans med Reinfeldts konstiga utspel tidigare i veckan om att de inte tänkte avgå om alliansen förlorar valet, om inte de rödgröna hade ett färdigt budgetalternativ tyder på att Reinfeldt och moderaterna kanske vill klamra sig kvar vid makten med stöd av Sverigedemokraterna. Samtidigt satte han Löfven under press. Löfven som kontrade med att han visst vill samarbeta även med Vänsterpartiet.

Det kommer att bli en spännande valkväll den 14 september. Men vad som händer därefter kan bli än mer spännande.

DN Debatt idag innehöll en bra artikel av Jonas Sjöstedt som presenterar en plan för hur vinstuttagen i välfärdsbolagen ska vara borta i januari 2017. Läs den! Och kom gärna förbi gågatan i Jakobsberg mellan kl 12 och 13 imorgon lördag!