Statens anslag till arbetsförmedling försvinner i privata vinster

– Vi hinner inte! Så klagade en arbetsförmedlare i SVT:s Aktuellt igår måndag, i ett reportage som inledning till en debatt om jobben och arbetslösheten mellan Vänsterpartiets ledare Jonas Sjöstedt och Erik Ullenhag (FP).foto Jonas Sjöstedt

Kritiken har varit stor mot den privatisering av arbetsförmedlandet som skett genom bland annat så kallade etableringslotsar. Ullenhag tyckte att systemet med etableringslotsar fungerar bättre än det tidigare systemet. Jonas Sjöstedt ansåg att det blivit ett misslyckande. Han kritiserade också att man lagt över nya arbetsuppgifter på Arbetsförmedlingen, så att de anställda får allt mindre tid till kontakter med arbetslösa. Det gäller arbetsuppgifter som kontakter med bland annat socialtjänsten och barnomsorgen. Arbetsförmedlingen bör vara en myndighet som sköter arbetsförmedlandet och inte en massa andra saker.

Ullenhag tappade humöret och kritiserade Sjöstedt och sa: ”Du måste en gång för alla lära dig att det inte är företagaren och företagen som är ansvariga för allt negativt!”

Jonas Sjöstedt fortsatte med att föreslå att Arbetsförmedlingen borde kunna ordna lokala utbildningar. – Nu har vi provat systemet med utbildningslotsar och Style: "johan1"jobbcoacher och det funkar inte. Vi borde svälja prestigen och gå vidare. Vi måste satsa mer på att ge de nyanlända nysvenskarna en bra svenskundervisning så fort de kommer till Sverige och kombinera det med praktik. Det behövs mer resurser.

Jonas Sjöstedt fortsatte med att föreslå att Arbetsförmedlingen borde kunna ordna lokala utbildningar. – Nu har vi provat systemet med utbildningslotsar och jobbcoacher och det funkar inte. Vi borde svälja prestigen och gå vidare. Vi måste satsa mer på att ge de nyanlända nysvenskarna en bra svenskundervisning så fort de kommer till Sverige och kombinera det med praktik. Det behövs mer resurser.

Ullenhag: Jag säger ju att det ska bli mer pengar till Arbetsförmedlingen.

Sjöstedt: Regeringen häller pengar till Arbetsförmedlingensom  i ett durkslag, pengar rinner bort till vinster i privata företag till ingen nytta för de arbetslösa. Arbetslösheten är ert stora misslyckande. Lyssna på den kritiken som många människor riktar mot er politik. Vänsterpartiet vill ge arbetslösa ett riktigt jobb istället för de RUT-jobb som du talar dig varm för!

Bilderna: Jonas Sjöstedt och Erik Ullenhag