Vänsterpartiet bästa klimatparti

Malin BjörkSvenska folket tycker att klimatet är den viktigaste frågan inför EU-valet. Vilka partier är då tuffast på klimatfronten? Naturskyddsföreningen skickade fyra hårda men realistiska förslag till alla EU-parlamentariker. Sedan samlade de svaren till ett. Tre partier sa ja till deras förslag i olika utsträckning; V (100 procent), mp (95 procent) och C (90 procent).

Socialdemokraterna framstår för Naturskyddsföreningen som tveksamma med bara 5 procent ja-svar, 50 procent nej-svar och 45 procent vet ej. Folkpartiet svarade nej på hela 75 procent av förslagen.

Frågorna handlade bland annat om mål för sänkningen av utsläpp av växthusgaser och bindande krav på ökad andel förnybar energi i varje land

Och vilka hamnade på sista plats? Jo, moderaterna och kristdemokraterna som svarade nej till alla Naturskyddsföreningens förslag.

Naturskyddsföreningen rankar Vänsterpartiet som det bästa klimatpartiet i EU. Bra att veta inför valet imorgon!

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Idag kommer Vänsterpartiets förstanamn Malin Björk till Jakobsberg! Kl 11 – 12 pågår torgmötet på gågatan i Jakobsberg där Malin ska tala. Det blir också sång och musik med Matilda Usterud och Ida Carlsson. Vår valstuga håller öppet hela dagen, så har du någon fråga så ställ den till våra kompetenta aktivister i valstugan!

Imorgon kväll vet vi hur det gick i EU-valet. Vi hoppas att Reinfeldt får sig en knäpp på näsan, efter att moderaternas Gunnar Hökmark i valdebatten utmärkt sig som en riktig bottennotering och som en mycket gammaldags, cynisk politiker som alltid sätter marknadens krav före både miljön, arbetsrätten och människorna!

Innan dess – gå och rösta!

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Bli medlem i Vänsterpartiet! Klicka på länken https://portal.vansterpartiet.se/portal/page/portal/bli_medlem/registrera_medlem