Säg ifrån mot rasismen

Idag publicerar vi en sammanfattning av Jonas Sjöstedts artikel i Expressen den 21 maj:

”På många håll i Europa växer de rasistiska partierna som ser ut att öka rejält i EU-parlamentsvalet. Vad har hänt? Har Europa har kort minne?

Rasisterna skyller problemen på andra. Andra, det är personer med fel hudfärg, fel språk, fel religiös tro. De sprider misstro, hat, rädsla och fördomar. Det rasistparti som ser ut att öka mest är franska Nationella Fronten men även brittiska UKIP kan bli Storbritaniens största parti. Fascistiska Jobbik i Ungern kräver att landets judar ska registreras och hetsar mot romer. De fick stöd av var femte ungrare i det nationella valet nyligen. Även i Grekland växer fascismen genom det nynazistiska partiet Gyllene Gryning. I Danmark och Holland ligger de högerpopulistiska partierna i topp i opinionsmätningar.Malin-Björk-o-Jonas-Sjöstedh

I Sverige pågår Sverigedemokraternas turné och angriper fattiga tiggare som tvingas sitta på gatan för att få in pengar till överlevnad. De behöver insatser mot fattigdom och diskriminering men Sverigedemokraterna misstänkliggör dem och låtsas som att det är kapitalstarka ligor som ligger bakom. Men till skillnad från många andra länder i EU växer idag vreden i Sverige mot dem med massor av vända ryggar vid möten och många skolelever och yrkesgrupper har bildat opinionsgrupper mot partiet.

Men utvecklingen i EU skrämmer. Hur kommer det se ut i EU om fem år? Det är en fråga som vi själva delvis avgör. Alla svenskar och andra européer kan vägra acceptera en utveckling där rasismen normaliseras. Vi som inte accepterar att rasistpartierna besöker våra arbetsplatser som sprider sin dynga. Vi som säger ifrån när grannen plötsligt häver ur sig fördomar om tiggarna utanför affären och vi som säger ifrån när de etablerade partierna börjar kopiera rasisternas politik.

Ingenting är ödesbestämt. Kampen mot rasismen måste föras varje dag, överallt. Valet på söndag är en viktig del av detta. Ta den chansen. Rösta antirasistiskt och för alla människors lika värde!”

Bilden: Malin Björk, förstanamn på Vänsterpartiets valsedel i EU-valet, och Jonas Sjöstedt

PS. Har du några frågor inför EU-valet? Besök gärna Vänsterpartiets valstuga på gågatan i Jakobsberg. Öppet tors – lördag från kl 12. Missa inte torgmötet med Malin Björk (V) lördag kl 11-12 bredvid valstugan.