Kristdemokrats påstående upp i fullmäktige

Hemsidan har tidigare skrivit om kristdemokraten Lennart Nilsson som i ABC-nytt uppgav att kristdemokraterna föreslagit ökade anslag till hemtjänsten, vilket inte är sant. Nu blir agerandet en fråga i kommunfullmäktige genom den interpellation som är inlämnad av Bo Leinerdal (V). Interpellationens text:Malin Björk

Äldreomsorg i kris!?

Omsorgen om våra äldre i kommunen är satt på svältkur av den borgerliga alliansen. Det innebär bland annat att  kommunens egen hemtjänst tvingades  avstå all fortbildning för personalen för att klara budgeten 2013. Flera externa utförare har lämnat kommunen. Nu senast gick det privata hemtjänstföretaget Viola i konkurs. Då får kommunens egen hemstjänst i form av Järfälla vård och omsorg träda in.  Att utsätta våra äldre som är i behov av samhällets omsorg för den otrygghet det innebär att byta vårdgivare är ovärdigt Järfälla år 2014.

Inför detta sönderfaller den politiska ledningen i träta om vem som orsakat dessa nedskärningar inom äldreomsorgen. Socialnämndens vice ordförande Lennart Nilsson KD påstår i ett nyhetsinslag i SVT:s ABC-nytt att han minsann begärt mer pengar till äldreomsorgen. Detta förnekar ordförande i nämnden, Björn Falkeblad M.  Vad gäller?

När kommunens egen regi, Järfälla vård och omsorg, tagit över företaget Violas verksamhet uppstår omställningskostnader. Över en natt utökas Järfälla vård och omsorg med ca 230 äldre med omsorgsbehov.  Övergången måste ske smidigt. Personal som övertas av kommunen måste introduceras. Det leder till merkostnader. Alla inser hur viktigt det är att Järfälla kommun har en väl fungerande egen äldreomsorg. Alla borde också inse att det kräver ökade ekonomiska resurser till kommunens egen, Järfälla vård och omsorg.

Jag vill fråga socialnämndens ordförande om nämnden garanterar att Järfälla Vård och Omsorg får full kostnadstäckning för den omställning som övertagandet av Viola innebär?

Vilka slutsatser drar den borgerliga alliansen av denna konkurs och nedläggningar av privat hemtjänstverksamhet i kommunen?

Kommer äldreomsorgen i Järfälla ges ökade ekonomiska  resurser för att klara framtidens behov?

Bo Leinerdal, Gruppledare (V).

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

BLI MEDLEM I VÄNSTERPARTIET, klicka på https://portal.vansterpartiet.se/portal/page/portal/bli_medlem/registrera_medlem