Kristdemokrat väcker ilska

foto kommunhusetJa, den gamla sortens politiker lurar i vassen i Järfälla. Hemtjänstföretaget Viola gick i konkurs för några månader sedan. Det var stor oro bland personalen under våren och Vänsterpartiet och övriga partier fick en skrivelse från ett 30-tal anställda, ett rop på hjälp. De lugnades dock när kommunen gav beskedet att de tar över Violas verksamhet och alla anställda erbjuds en sex månaders provanställning.

Nyheten plockades upp av SVT:s lokalredaktion ABC, som intervjuade Socialnämndens ordförande Björn Falkehed (M) och vice ordförande  Lennart Nilsson (Kd). Den senare hävdade då att han hade föreslagit ytterligare medel till hemtjänsten, vilket inte framgår av några kommunala handlingar, protokoll eller budgetförslag från Kd. När kommunens budget diskuterades och antogs i höstas fanns inga förslag om ökade anslag till hemtjänsten med från Lennart Nilsson eller kristdemokraterna. Däremot föreslog Vänsterpartiet ytterligare 8 miljoner till hemtjänsten, vilket Lennart Nilsson och andra kd-are röstade emot.

Att nu gå ut och säga att han föreslagit ökningar till hemtjänsten är osant och ett exempel på hur den gamla sortens politiker kan agera – att säga en sak och göra  en annan. Den typen av beteende är det som spär på politikerföraktet och drar politiken i smutsen. En politiker ska stå för vad hen säger, göra det hen lovar och inte dra till med en lögn när det hettar till. Och kristdemokraten Lennart Nilsson är inte vem som helst. Han är en av de tunga personerna i den nu styrande borgerliga alliansen och är bland annat ordförande i Kultur- och Fritidsnämnden.

Niklas Larsson heter en av de anställda på Viola och var den som tog initiativet till nödropet till politikerna från personalen. Han är idag lättad över beskedet att kommunen tar över verksamheten och erbjuder både brukare och personal att vara kvar i verksamheten. Detta enligt Lokaltidningen MittiJärfälla.