Borgarna värnar inte hyresrätten

Återigen har vi fått exempel på hur oviktigt det är för den styrande alliansen att värna hyresrätten. Det var på kommunstyrelsen den 12 maj som förslaget till översiktsplan behandlades. Vänsterpartiets Bo Leinerdal reserverade sig mot översiktsplanen på en punkt. Han skriver i sin reservation så här:

”Vänsterpartiet delar huvudinriktningen för Järfälla som den formuleras i översiktplanen. Järfälla skall ”erbjuda bästa möjliga förutsättningar för hållbar utveckling för de som lever och verkar i kommunen. Det innebär att vi måste hushålla med mark och vatten samt sträva efter balans mellan ekologiska, sociala och rumsliga värden”.

Översiktsplanen slår också fast att Järfälla skall vara en ”öppen och inkluderande kommun där alla känner sig välkomna”.Bo Leinerdal

Vår kommun är i en stark expansionsperiod där stora krav ställs på kommunen. Det måste byggas flera bra, billiga och klimatsmarta bostäder.  Kommunen behöver planera för blandade boende- och upplåtelseformer. Vänsterpartiet anser att Järfälla skall vara ett alternativ även för människor som föredrar ett boende som inte kräver en stor kapitalinsats. Ungdomar som ej hunnit spara ihop till en hög kontantinsats skall också kunna bo i Järfälla.

Då är hyresrätten ett attraktivt alternativ. Andelen hyresrätter minskar nu i kommunen.

Därför föreslog undertecknad att det i översiktsplanens planeringsprincip för bostadsförsörjning formuleras att andelen hyresrätter måste öka i Järfälla. Det kommunala bostadsföretaget JHAB skall ges förutsättningar att vara en aktiv aktör i det framtida Järfälla. I Järfälla prioriteras byggande av billiga och klimatsmarta hyresrätter.

Jag reserverar mig mot att det förslaget avslogs av kommunstyrelsen.

Bo Leinerdal” (bilden)