Det går bra nu….

…för Vänsterpartiet. Först 69 procent som stödjer Vänsterpartiets viktigaste krav: bort med vinsterna ur välfärden (har nån hört det kravet från Miljöpartiet eller Feministiskt Initiativ?). Sen 9,4 procent i en större opinionsundersökning på valborg och därefter Sveriges största 1 maj-demonstration i Stockholm igår. Cirka 15 000 personer gick i Vänsterpartiets demonstration från Medborgarplatsen till Kungsträdgården, medan socialdemokraternas tåg i Stockholm endast samlade 6 000 personer. ”Stoppa borgarna i papperskorgarna”! Aftonbladet talar om vänstervindar i Sverige. Ja, nog var det mycket vind i demonstrationen igår alltid! På bilden ser du Vänsterpartiet Järfällas banderoll och demonstranter igår.IMG_2105

I Kungsträdgården talade bland andra Jonas Sjöstedt och lovade sänkt skatt för pensionärer. Skatten på pensioner under 12 000 kronor i månaden ska helt tas bort. På pensioner upp till 16 000 kronor i månaden blir det också en skattesänkning. Det innebär en skattesänkning om 300 kr i månaden för de med pension under 12 000 kronor och ca 170 kronor för de med en pension upp till 16.000 kronor i månaden. Det gynnar mängder av kvinnor med bräcklig ekonomi! Feminism i praktiken.IMG_2106

Men Sjöstedt tog även upp andra frågor som en arbetsmarknad där bemaninngsbranschen vuxit liksom de tillfälliga anställningarna liksom bristen på feministisk politik under Reinfeldt. Blir det rödgrön valseger, så ska vi ändra på det, sa Sjöstedt.

Dagen efter 1 maj samlades vänsteraktivister för att klistra affischer inför EU-valet som ska sättas upp imorgon lördag över hela Järfälla (se bilden). Valrörelsen inför EU-valet är igång!IMG_2107

Och (v)i är inte till salu!