Hjälp vår planet!

Vänsterpartiet Järfällas miljönätverk har diskuterat hur vi kan få ned koldioxidutsläppen och minska klimatproblemen. Det behöver ske på två olika nivåer. Dels måste de olika länderna bli överens om globala åtgärder, men varje enskilt land måste också fatta beslut om åtgärder.. Dels kan vi som individer också bidra redan nu. Kristina Lindgren i miljönätverket tipsar nedan om några saker vi själva kan göra:Kristina Lindgren

På matområdet:

• Ät mer vegetarisk/vegansk kost och välj ekologiskt. Inför din egen köttfria dag i veckan.
  • Hårt besprutad mat är kaffe, bananer, vindruvor och (svensk) potatis
  • Om du väljer kött, välj ekologiskt eller svenskt naturbeteskött. Det kostar lite mer men det beror på att de länder som exporterar kött till Sverige har lägre krav på produktionen = sämre för djuren och sämre kött

Hemma:

• Byt allteftersom ut dina gamla glödlampor mot lågenergilampor
  • Använd grenkontakt så du kan stänga av stand-byläget på TV:n med mera när du inte använder den
  • Köp miljömärkta städprodukter
  • Byt till ett miljömärkt elbolag
  • Sortera dina sopor – plast, pappersförpackningar, tidningar, metall, batterier, elartiklar – allt det går att lämna i återvinningscontainrarna. Villahushåll har i dagsläget möjlighet att sortera matavfall. Bor du i flerfamiljshus, ställ krav på styrelsen/ägarna att införa det även hos dig.

Shopping:

• Handla mer second hand i återvinningsbutiker eller på Tradera, Blocket osv.
  • Köp ekologiska kläder

Mer information kan du få på Naturskyddsföreningens, Naturvårdsverkets och wwf:s hemsidor.

Bilden: Kristina Lindgren

PS! Gå med i Vänsterns 1 maj-tåg. Samling på Medborgarplatsen kl 12. Åk in gemensamt med V Järfälla till Stockholm. Vi ses i sista vagnen i tåget som passerar Jakobsberg kl 10.58!