Kvalitet i välfärden viktigare än vinst

Hans LindeI övermorgon torsdagen den 24 april kl 18.30 anordnar Vänsterpartiet Järfälla ett diskussionsmöte om vinster i välfärdsföretag på biblioteket i Jakobsberg. Riksdagsledamoten Hans Linde (V) kommer att inleda om vår syn i frågan. Hemsidan ringde upp Hans Linde inför mötet.

Vad tänker du tala om i din inledning?

–          Det här är den viktigaste valfrågan i de kommande valen. Den är grundläggande när det gäller vilket samhälle vi vill ha. Ska vi ha ett samhälle grundat på solidaritet och omtanke eller ett samhälle grundat på girighet?

Men om det är ett privat välfärdsföretag som har bra verksamhet, ska det inte få finnas?

–          Varje skola, förskola, hemtjänst och äldreboende ska syfta till en så kvalitativt bra verksamhet som möjligt och inte till att ge vinst till ägarna. Så enkelt är det.

Hur ska det gå till att lägga ned existerande privata välfärdsföretag?

–          Det stora flertalet länder tillåter inte vinster i välfärden. Det finns redan modeller för hur det här ska göras. Norge till exempel tillåter inte vinster i välfärden. I världen är det bara Sverige och Chile som tillåter att man tar ut vinster ur skolan.

Kommer Vänsterpartiet att föreslå någon avställningstid för de privata välfärdsföretagen?

–          För oss är det helt avgörande att nuvarande privatiseringspolitik i välfärden upphör under nästa mandatperiod, dvs under de kommande fyra åren.

Hur kommer frihandelsavtalet TTIP mellan USA och EU att påverka möjligheten att ta bort vinster i välfärden?

–          TTIP är långt ifrån färdigförhandlat. För Vänsterpartiet är det viktigt att vi jobbar mot vinster i välfärden i Sverige och globalt. Vi kan inte acceptera att privata företag i andra länder ska kunna stämma staten för att de missat planerade vinster. Vi kommer att slå vakt om rätten att skydda våra löntagare, välfärden och miljön.

Bilden: Hans Linde