Folkpartiet röstade för privat monopol

I senaste numret av Mitti Järfälla skrev en folkpartist en insändare om ett besök på åhörarläktaren till Järfälla kommunfullmäktige. Han fick uppleva något som han tyckte mycket sällsynt, nämligen en debatt mellan moderater och vänsterpartister om ett monopols vara eller inte vara. På mötet debatterades ett förslag till 15-årigt monopol för en privat ägare av en kommande simhall i Järfälla. Förslaget som kom från moderaterna var inte första gången som partiet slogs för ett monopol. Tidigare har moderaterna kämpat för, och fått igenom, ett monopol för en ICA-hall i den växande Barkarbystaden.

Det är intressant att moderaterna i Järfälla, som man trodde var för fri konkurrens slagit in på en slags extremdogmatisk nyliberal linje. Man vill till varje pris slåss för privat företagsamhet, till och med så långt att de är beredda att ge enskilda företag ensamrätt långt över de mandatperioder som järfällaborna kan styra över genom kommunval vart fjärde år. Man kan undra vad moderaternas väljare tycker om det?IMG_1746

Folkpartisten som skrev insändaren var lite imponerad över att Vänsterpartiets Bo Leinerdal stred som en ”stridshingst” för en marknad där alla ska kunna vara med och tävla och där privata monopol inte skulle förekomma. Privata monopol leder alltid till höjda vinster för ägarna genom de höjda priser som kommer förr eller senare. Hemsidan förutspår redan nu att inträdet på den kommande privata simhallen kommer att minst fördubblas jämfört med dagens avgift på den nuvarande simhallen.

Samtidigt var folkpartisten sorgsen över att moderaterna i kommunledningen inte stod upp för fri konkurrens. Det den folkpartistiske skribenten inte verkade veta var, sorgligt nog, att hans eget parti i slutändan röstade för simhallsmonopolet! Däremot reserverade sig folkpartiet i Järfälla kommunfullmäktige mot beslutet om ICA-monopol i Barkarbystaden. Vänsterpartiet har däremot konsekvent röstat emot båda monopolen.

Vad tror nu folkpartiets väljare om partiets syn på monopol? Om man bara läser Lokaltidningens insändare så får man intrycket att folkpartiet gått emot den privata simhallen, vilket alltså inte stämmer. Här behövs ett klarläggande från folkpartiets fullmäktigegrupp och ledning i Järfälla, så att allmänheten får korrekt information. Var står folkpartiet i monopolfrågan?

Bilden: Bo Leinerdal (V), som röstat emot de privata monopolen