40 dagar kvar till EU-valet!

Glad Påsk till alla glada vänstermänniskor! Bifogar lite påskläsning som kan vara intressant inför äggmålningen, påskrisbindandet och solandet!

Den 25 maj är det val till EU-parlamentet. Det är viktigt att fler personer röstar i EU-valet än tidigare. Förra gången var det bara ca 45 procent som gjorde det. Fler ska rösta i år! Varför ska man då rösta på Vänsterpartiet? Här kommer en del argument hämtade ur Vänsterpartiets kongressuttalande. Fler argument kommer på långfredag tagna från Vänsterpartiets just antagna valkampanj och strategi .

En värld som byggs med rättvisa och medmänsklighet är i grunden starkare än en värld där girighet får råda. EU pressar länder i kris att skära ner i skolan, vården och omsorgen och urholka arbetsrätten. EU förhindrar ländernas möjligheter att föra en politik som får igång ekonomin igen. Vänsterpartiet står för ett alternativ som kan utmana den girighet och den uppgivenhet som präglar EU:s politik.

EU är i kris. Miljoner människor drabbas av arbetslöshet och fattigdom. Hundratusentals tvingas emigrera för att kunna försörja sig och sina familjer. EU:s politik är en viktig orsak till den djupa ekonomiska krisen. EU:s gemensamma valuta euron tvingar länder att föra en ekonomisk politik som inte passar dem. EU:s avreglering av finanssektorn har bidragit till omfattande finansiell spekulation. När banker och finansföretag gör förluster sänds notan till skattebetalarna. EU tvingar krisländerna att skära ner i välfärden och försämra arbetsrätten. Denna politik har gjort krisen djupare. I krisens spår växer högerextrema krafter som hetsar mot invandrare och hbtq-personer. Kvinnors rättigheter försämras och årtionden av kamp för jämställdhet i Europa håller på att raseras. Det är vänsterns uppgift att bekämpa dessa mörkerkrafter.

EU-valet är också en kraftmätning mellan vänster och höger, i Sverige och i EU. Liksom högerregeringen i Sverige säljer ut välfärden och gemensam egendom påtvingar EU krisländerna privatiseringar. Genom en röst på Vänsterpartiet visar du att du vill ha en annan politik. En politik som står uppför löntagarnas rättigheter. Mot privata vinster i välfärden. Med klimatinvesteringar för nya jobb. För kvinnors ekonomiska oberoende och rätten till sin egen kropp. För jämlikhet och jämställdhet.

Vänsterpartiet står för vänsterpolitik och EU-kritik. Det arbetar vi för i EU-parlamentet. Där motsätter vi oss att EU ges mer makt. På de områden där EU har beslutanderätt arbetar vi aktivt och konstruktivt för att göra EU-politiken bättre. Vänsterpartiet har varit pådrivande i att skärpa miljöregler och förbättra EU:s politik för jämställdhet och för löntagarnas rättigheter. Vi blir mer effektiva i det arbetet just för att vi är EU-kritiska och inte ser EU som lösningen på alla problem. Rösta på Vänsterpartiet för att försvara kollektivavtal och gemensam välfärd. Skicka inte fler ja-sägare till Bryssel!