Bygg fler hyresrätter i Järfälla!

Bostadssituationen i Järfälla är besvärlig. Fler och fler flyttar in och söker bostad. Just nu står mer än 5 000 personer i bostadskö hos det kommunala bostadsbolaget Järfälla Hus.

Den borgerliga alliansen som styr Järfälla har inga ambitioner att tillgodose de bostadssökandes behov utan låter byggherrar bygga det som de själva väljer. Det betyder i de flesta fall bostadsrätter, eftersom byggherrarna då får in täckning för kostnaderna redan i starten. Det har medfört att andelen hyresrätter i Järfälla sjunker. Från att ha varit en tredjedel av bostadsbeståndet är nu andelen hyresrätter nere i någonstans runt en fjärdedel.

Människor utan stora besparingar har ingen chans att få tag i en lägenhet utan tvingas bo hemma eller hyra ett rum alternativt byta kommun. Det här är inte ett bra samhälle som inte kan erbjuda sina invånare ett ställe att bo på. Därför måste vi skapa opinion tillsammans för att det ska byggas fler hyresrätter!

Tillsammans med Hyresgästföreningen, Socialdemokraterna och Miljöpartiet bedriver Vänsterpartiet Järfälla en kampanj för fler hyresrätter sedan ett år. På lördag den 12 april från kl 12 kommer Vänsterpartiet att hålla torgmöte i Jakobsberg om bostadssituationen och behovet av fler hyresrätter. Mötet är i början av gågatan, mellan Waynes Coffee och Sans Rival.

De som ska tala är: Freddy Grip, riksdagskandidat för Vänsterpartiet, Bo Leinerdal, gruppledare för Vänsterpartiet i kommunfullmäktige, Annica Nilsson och Monika Lafveskans sitter båda i styrelsen för Vänsterpartiet Järfälla och Eva Dazley, ordförande för Hyresgästföreningen i Järfälla.IMG_1978

Dessutom kommer vi att få höra sång och musik av Matilda Usterud och Ida Carlsson.

Du är välkommen att komma dit och lyssna på talarna, sången och musiken och skriva under på namninsamlingen för fler hyresrätter i Järfälla!