Senaste nytt om politik i Järfälla

Här kommer lite information från senaste kommunfullmäktige.

• Ett förslag till cykelplan behandlades. Centerpartiet hade i ett särskilt yttrande inför mötet föreslagit att man i cykelplanen skulle skriva in separata gång- och cykelvägar på Andebodavägen. Efter att Vänsterpartiet och Socialdemokraterna föreslog att det måste ingå i cykelplanen blev beslutet att skicka tillbaka planen för att till nästa fullmäktigemöte skriva in det.
  • Angående det kommunala bostadsbolaget JHAB:s vinst så ville alliansen att det ska delas ut till kommunen och att de pengarna används till att öka fastighetsbolagets aktiekapital. Den förstärka ekonomin skall användas till att bygga nytt. Vänsterpartiet har sedan dess skrivit ett särskilt yttrande att det är okej men att partiet inte vill att det ska kunna användas till ökad utdelning.
  • Moderaterna försöker förhala en ansökan om att Järfälla ska ingå i det finska förvaltningsområdet, ett förslag som V stödjer eftersom 19 procent av kommuninvånarna har finsk härkomst. Frågan ska nu utredas.
  • Alliansen vill utreda avgiftsbeläggning av parkeringar i Barkarby. Vänsterpartiet föreslår att de så kallade pendelparkeringarna i kommunen ska utökas och vara avgiftsfria om har SL-kort.
  • Den privata Thoréngruppen vill starta förskola och grundskola i Veddesta. Vänsterpartiet anser att Järfällas skolor ska vara i kommunal regi och går emot förslaget.
  • Alliansen vill bygga ut Växthusvägen i Skälby för genomfartstrafik till en kostnad av 100 miljoner. Helt onödigt, tycker V, eftersom Förbifart Stockholm ska byggas och avlastar genomfartstrafiken i Skälby.
  • Politikerna har ännu inte fått någon föredragning av den föreslagna ifrågasatta cykelparkeringen i Jakobsberg, där tjänstemännen föreslagit en gemensam yta för både biltrafik och cykelparkering, som Vänsterpartiet är tveksam till. Frågan ska nu utredas och en föredragning kommer.