Färre lärare i Järfällas friskolor

I en färsk rapport från Vänsterpartiet, ”Fler lärare istället för vinster i skolan”, som publicerades igår i DN framgår att lärartätheten i Stockholms läns grundskolor är 10 procent lägre i friskolor än i kommunala skolor.IMG_1859

Tittar man på Järfälla så ser man att det är ungefär tre fler elever per lärare i friskolorna än i de kommunala skolorna. Man ser också att andelen högskoleutbildade lärare bara är 55 procent i Järfällas friskolor jämfört med ca 82 procent i Järfällas kommunala grundskolor. Ser man till hela länet så har friskolorna fler elever per lärare än de kommunala skolorna i 22 av länets 26 kommuner.

I Järfälla går drygt 13 procent av grundskoleeleverna i friskolor jämfört med drygt 21 procent i hela länet. Högst andel friskoleelever i länet har Täby med drygt 43 procent.

I flera av de kommuner, bland annat Värmdö, Nacka och Danderyd, med väsentligt fler elever per personal i de fristående skolorna i jämförelse med de kommunala återfinns skolor med riskkapitalbolag som huvudman, såsom Vittra och Kunskapsskolan. Det är företag som går med vinst, såsom bland annat Academedia som driver bland annat Pysslingen och Vittra och förra året gick med nästan 300 miljoner i vinst.  Både Vittra och Internationella Engelska skolan i Järfälla ägs av riskkapitalistbolag.

Eleverna får betala för företagens vinster. Elever i friskolor får mindre tid per barn med lärarna. Särskilt för elever som inte hänger med är detta allvarligt. Dessutom är lärarna inte lika välutbildade och kan inte ge samma stöd som i de kommunala skolorna som har fler högskoleutbildade lärare. Det får konsekvenser för kvalitén. Vänsterpartiet anser att vinstpengar inte ska få plockas ur skolan, allt ska användas till utbildning. Järfälla måste  tacka nej till nya fristående skolor som inte behövs så att resurserna kan användas på bästa sätt. Så får vi en skola man kan lita på.

Bilden: Internationella Engelska skolan i Jakobsberg