Paris först ute med bilförbud vissa dagar

“Bilen, biffen, bostaden” var en sammanfattning av de områden som vi måste skära ner på, för att temperaturökningen inte ska bli större och större. Koldioxidutsläppen måste ner. Det skrev forskarna Lars Ingelstam och Göran Bäckstrand för 30 år sedan. De föreslog köttransonering och energiransonering, mindre boendeytor samt förbud mot privatbilism. Det berättade Kerstin Österberg på Vänsterpartiet Järfällas miljönätverk i veckan. Men bara för några år sedan tog forskaren Christer Sanne i en rapport åt Naturvårdsverket upp stafettpinnen från Ingelstam/Bäckstrand: vi behöver ändra våra levnadsvanor för att få ned koldioxidutsläppen.foto Kerstin Österberg

Och det finns faktiskt personer som har försökt ändra sina vanor så att deras utsläpp nästan gått ned till nästan 1 ton per person och år. Idag släpper vi ut i snitt nånstans mellan 7 och 10 ton/år. Den här familjen som Sanne refererar till gick från 7,3 ton till 1,7 ton på ett halvår. Det låter nästan osannolikt, men familjen som gjorde det fick lite hjälp på traven. De fick använda en elbil och bo i ett extremt klimatsmart hus. Den största minskningen gjordes på transporterna (framförallt genom att åka kollektivt). Maten stod för väldigt stora utsläpp i början (framför allt ox- och annat rött kött), men de halverades under den här tiden. Att komma ned till 3 tons utsläpp (som Christer Sanne har satt som mål till 2030) var tydligen inte särskilt svårt. Men de sista tonnen var jobbiga, “som att bo i ett klimatkloster”.

Sannes rapport “Hur vi kan leva hållbart 2030” skrevs 2012. Den går att ladda ned från Naturvårdsverkets hemsida, och även från Christer Sannes. Han skrev alltså rapporten på uppdrag av Naturvårdsverket, men i förordet skriver verket att “författaren svarar själv för rapportens innehåll, varför det inte kan åberopas som Naturvårdsverkets ståndpunkt”.

Vi har ju ett val. Antingen fortsätter vi som om ingenting har hänt och inget kommer att hända (”forskarna har fel om klimatförändringen”). Eller så börjar vi göra något åt problemet. Och temperaturökningen fortgår. Frågan är bara hur många grader den kommer att öka.Vad kan vi som individer göra och vad kan samhället göra – Järfälla, Sverige, EU och det globala samhället? Vänsterpartiet anser att det är ansvarslöst gentemot framtiden att inte inse och göra nåt åt problemen.

Som i Paris. När detta skrivs har Paris stad beslutat att bilism bara tillåts varannan dag i Paris redan från och med imorgon måndagen den 17 mars 2014 och dessutom att all kollektivtrafik är gratis under helgerna. Se mer på Aftonbladet på webben. Det här kommer att sätta fart både på diskussioner och utvecklingen inte bara i Europa utan över hela världen. Va? Ska man inte få fortsätta köra bil hur mycket man vill? Men???:(

Nästa gång miljönätverket träffas ska det handla om trafik/kollektivtrafik.