Guldfrossa i välfärden

Beräkningar som gjorts utifrån ny SCB-statistik visar att företagens vinst på skattepengar för vård, skola och omsorg 2010 (senaste året som det finns statistik på), uppskattningsvis var 8,7 miljarder kronor. Det är en ökning med 7 procent jämfört med året innan.

Genom att företagen pressar kvalitet och personal kan de gå med en vinst som motsvarar tio procent av skattepengarna vi ger dem. Det är resurser som var tänkta att gå till välfärd och är lika mycket som lön och sociala avgifter för cirka 22 000 undersköterskor. Det är en helt orimlig ordning.

SCB:s rapport visar även att avkastningen på totalt insatt kapital för privata företag inom vård, skola och omsorg ligger på 15 procent, vilket kan jämföras med 8 procent för samtliga privata företag (exklusive finansiella företag).

– Det är guldfeber i välfärden idag. Enligt de nya siffrorna är avkastningen på insatt kapital nästan dubbelt så hög i de privata välfärdsföretagen som i näringslivet överlag. Därför köper företagen upp mer verksamhet för delar av vinsterna så att de kan tjäna ännu mer pengar i framtiden, säger Jonas Sjöstedt.foto Jonas Sjöstedt

Men det duger inte att bara sucka djupt. Det leder inte till någon ändring. Men om vi blir många som reagerar tillsammans och politiskt, så kan vi påverka de politiska partierna och allmänheten.

Imorgon lördag den 15 mars kl 12 – 13 på gågatan i Jakobsberg samlar Vänsterpartiet Järfälla namnunderskrifter emot vinster i välfärden. Vi samlar också namnunderskrifter för att Järfälla kommun ska bygga fler hyresrätter, eftersom det står över 5 000 personer i kö för en hyresrätt i Järfälla medan den borgerliga majoriteten satsar på fler bostadsrätter.

Välkommen du med i namninsamlandet!