Engagerad sen 13-årsåldern

Hemsidan har intervjuat Monika Lafveskans som är ny ledamot i V Järfällas styrelse.

Du har blivit vald till sekreterare i   styrelsen. Har du varit aktiv länge i Vänsterpartiet?IMG_1852

I Vänsterpartiet bara knappt två år. Men jag har varit engagerad vänstermänniska  sen jag var 13-14 år. Jag har helt enkelt kämpat i andra fora än politiska partier. Och sekreterare har jag varit i många sammanhang. Kan det bero på att jag är gammal svensklärare?

Varför är du aktiv i V?

På grund av den politiska situationen med två mandatperioder av borgerligt vanstyre både i riket och kommunen.

Vad är viktiga politiska områden för dig?

Skolan är väldigt viktig för mig. Tre saker har gjort att den svenska skolan har hamnat på internationell jumboplats: Kommunaliseringen , det fria skolvalet och privatiseringen av skolan. Sverige är det enda land i världen förutom Chile där privata skolor kan behålla vinsten  (som den kommunala skolpengen hjälper till att skapa) och ge utdelning till ägarna, t ex internationella riskkapitalbolag.  I alla andra länder måste de privata skolornas ägare, om de får offentliga bidrag, investera vinsten i verksamheten.

Du är också aktiv i Vänsterpartiet Järfällas bostadsgrupp?

Ja, bostaden är en viktig fråga. I det ursprungliga svenska välfärdspaketet från 30-talet ingick den fulla sysselsättningen (=alla skulle ha arbete), dräglig lön, semester, vård, skola, omsorg – och ett acceptabelt boende! Därför var Sverige länge ett föregångsland, när det gällde en bra bostad åt alla. Därför byggdes nya hyresbostäder, därför startades kommunala  bostadsbolag, därför startade HSB, Hyresgästföreningen etc.

Den nuvarande landsomfattande bostadsbristen är också något som engagerar mig. Den politiska viljan att åtgärda bostadsbristen för alla är obefintlig. Frågan är om sossarna kommer att ta sitt ansvar därvidlag om/när vänstern vinner valet – de har ju rötter i både HSB och Hyresgästföreningen  och har ju svävat på målet när det gäller vinster inom andra delar av välfärden. Men kanske kan V sätta press på dem i statlig eller kommunal regeringsställning.

Skattemässigt  har hyresrätten blivit styvmoderligt behandlad länge. Fastighetsbolagen betalar högre skatt än villa- och bostadsrättsägare. Och vem betalar det? Jo, hyresgästerna – de är ju faktiskt deras enda inkomstkälla! Om ett byggbolag bygger hyresrätter tjänar de mycket mindre än på bostadsrätter – naturligtvis bygger de inga hyreshus. Och om de bygger dem, blir hyran så hög, att bara välbeställda kan hyra dem.

De kommunala bostadsbolagen, som skapades för att undvika privata vinstintressen i  boendet, har nu i många kommuner – bl a Järfälla – utvecklats till ekonomiska mjölkkor, som fyller  hål i den kommunala budgeten. Kommunerna har tagit  ut miljarder i vinst från sina kommunala bostadsbolag; Järfälla är en sådan kommun. Ovanpå detta är den statliga skatten numera så konstruerad, att staten bidrar med 14 miljoner till det ägda boendet och 0 kr till dem som bor i hyreshus. Fy fan, säger jag!

Det är viktigt att opinionsbilda för fler hyresrätter, när över 5 000 personer står i kön!

Du sitter också i Utbildningsnämnden för V i Järfälla. Vilka frågor behandlas i nämnden och vad gör ni på mötena?

IMG_1897

Väldigt mycket ekonomiska frågor. Gymnasieskolorna har ju gått med förlust de senaste åren, ackumulerat i år till 30 miljoner. Men den nuvarande politiska majoriteten ser ju inte något samband mellan gymnasieskolans dåliga ekonomi och den politik som förs och till exempel det vikande elevunderlaget. Om man vill diskutera orsakerna till det senare, får man bara svaret: – Ja, vi har ju fritt val; de har väl valt en annan skola.

Du och ett tiotal andra vänsterpartister var ute på gågatan i lördags på internationella kvinnodagen och delade bland annat ut 200 nejlikor. Vad fick ni för reaktioner?

Jag delade ut flygblad – blommorna var slut när jag kom. När man bara sträckte ut handen för att dela ut papperet, fick man ofta negativa reaktioner, men när jag kom på att med hög lärarinneröst säga ”Internationella kvinnodagen – ska du fira den?” blev det helt annorlunda. De flesta kvinnor blev positiva och tyckte att något absolut måste göras för att ändra nuvarande status  i  kvinnofrågan!.

Bilder: Överst Monika Lafveskans, därunder Arja Herranen med nejlikor på 8 mars