Nytt utbildningscenter i Barkarby på väg?

Genom kvällens beslut i Järfälla kommunstyrelse tar planerna på ett kunskapshus centralt vid entrén till nya Barkarbystaden nu ett steg framåt.

Beslutet innebär att en förfrågan nu går ut till fastighetsutvecklare och andra aktörer om att komma med förslag på hur detta hus, Barkarby college, kan bli verklighet. Beslutet välkomnas av Vänsterpartiet. En förutsättning är dock att ett samarbete etableras med en högskola. Det är viktigt att kommunens egna ansträngningar för att knyta högre utbildningar till huset fortsätter.

I ett växande Järfälla som nu också får en tunnelbaneförbindelse med Stockholm måste de kommunala utbildningarna, grundskola, gymnasium, yrkesutbildningar ges bättre förutsättningar för att utvecklas. I och med Barkarby college skapas ett centrum för  kunskap och kultur med  naturvetenskaplig inriktning. Nya spännande lärmiljöer kan kan skapas.

En viktig del i huset är högskoleanknytningen. Nu kan såväl kvalificerade yrkesutbildningar som högskola ges plats och på så sätt tillsammans med företag inom miljö, teknik och naturvetenskap skapa kreativa miljöer där samverkan är i fokus.Foto Bo Leinerdal

Huset är också en viktig del i Järfällas kulturliv. Där skall finna bibliotek, kafé, samlingssalar och scen för större arrangemang. I vår vision kommer Järfällaborna här  kunna njuta av Järfälla symfonikerna för att nästa kväll gå på konsert med Timbuktu.

Det är nu viktigt att forma en helhetstruktur för Järfällas gymnasieskolor. I den ingår Barkarby college med naturvetenskaplig inriktning och nära högskoleanknytning och Mälargymnasiet (före detta Jakobsbergsskolan) i Jakobsberg där humaniora och estetisk inriktning utvecklas. På så sätt kan såväl ungdomar boende i Järfälla som i hela regionen erbjudas ett varierat utbud av utbildningar med hög kvalitet, såväl teoretiska som praktiskt inriktade gymnasieutbildningar.

–          Ett villkor för Vänsterpartiet är att kommunen lyckas etablera ett samarbete med högskolevärlden. Blir det av så kan detta bli en väldigt lyckad utbildningssatsning och som Vänsterpartiet har varit en viktig del i, säger Bo Leinerdal, V:s representant i kommunstyrelsen.

Bilden: Bo Leinerdal