Inför 8 mars: garantipension väntar många deltidsanställda kvinnor

LO presenterade i veckan sin nya jämställdhetsbarometer ”Tid, makt och pengar” lagom inför internationella kvinnodagen imorgon.  Rapporten visar på stora skillnader i arbetslivet mellan män och kvinnor men också mellan arbetaryrken och tjänstemannayrken.

25 procent av kvinnorna i arbetaryrken har tidsbegränsade anställningar, att jämföra med 15 procent av män i arbetaryrken och knappt 10 procent bland män i tjänstemannayrken. En anställningsform som ökar för varje år är behovsanställningarna, det vill säga man blir inringd när arbetsgivaren vill.

Cirka 150 000 personer i LO-yrken har delade turer, alltså i flera arbetspass under dagen med obetalda pauser emellan.

När det gäller deltidsarbete så har ca 55 procent av arbetarkvinnorna det, till största delen på grund av att det saknas heltidstjänster. För kvinnliga tjänstemän är siffran drygt 30 procent och bland män i tjänstemannayrken 10 procent.

Att ha en tidsbegränsad eller deltidsanställning försvårar möjligheten till inflytande och kontroll över arbetssituationen, skriver LO. Kvinnor i arbetaryrken har också sämst hälsostatus. Kvinnor i arbetaryrken skattar i minst utsträckning sitt hälsotillstånd som gott. De har också större besvär av ängslan, oro och ångest samt sömnbesvär än övriga grupper.

I faktisk medellön skiljer det stort varje månad. Arbetarkvinnor tjänar i snitt 17 000 kr att jämföra med manliga tjänstemän som tjänar 37 000 kr, alltså en skillnad på hela 20 000 kr i månaden. Varje månad. Manliga arbetare tjänar i snitt 23 000 kr  medan kvinnliga tjänstemän tjänar i snitt 27 000 kr.

Under ett helt arbetsliv tjänar män enligt LO i snitt 3,6 miljoner mer än kvinnor, vilket påverkar pensionen kraftigt.  Risken är stor att allt fler deltidsanställda kvinnor, trots att de arbetat hela livet, bara får garantipension!

I rapporten föreslås bland annat att två år som visstidsanställd hos samma arbetsgivare ska innebära rätt till heltid. Över huvudtaget måste arbetslivet bli mer närvarande i jämställdhetsdebatten, skriver LO. Ett av problemen inom offentliga sektorn är underbemanningen. LO vill att staten anslår permanent 30 extra miljarder för att öka bemanningen där.

Men också bland tjänstemännen missgynnas kvinnor. Nyanställda civilingenjörer får till exempel sämre ingångslöner om de är kvinnor. SACO skriver i en rapport att löneskillnaderna i livslön mellan manliga och kvinnliga akademiker efter skatt är hela 2,6 miljoner kronor.

Till detta kommer orättvisorna i fördelning av tid för matinköp, hemarbete, planering,föräldraledighet med mera som gäller många kvinnor oavsett utbildning.

……………………IMG_1842

……………………

Bor du i Järfälla? Ge ditt stöd till kvinnokampen generellt och till kvinnodagen genom att träffa Vänsterpartiet Järfällas representanter på gågatan i Jakobsberg mellan kl 12.15 och 14.00 imorgon den 8 mars! De 200 första får varsin nejlika!

Bilden: träffa Vänsterpartiet Järfällas styrelse imorgon!