artikel

Kommunstyrelsen godkände Barkarbystaden

Det tidigare avtalet mellan staten, Stockholm, Järfälla och några andra kommuner om utbyggnad av tunnelbanan i Storstockholm godkändes som väntat på kommunstyrelsen den 3 februari. Avtalet innebär att Järfälla inom en 15-årsperiod får två nya t-banestationer (inkl ombyggnad och flytt av Barkarby pendeltågsstation norrut) och att ca 14 000 nya bostäder ska byggas på Barkarbyfältet och i Veddesta.  IMG_1757

Det tidigare avtalet mellan staten, Stockholm, Järfälla och några andra kommuner om utbyggnad av tunnelbanan i Storstockholm godkändes som väntat på kommunstyrelsen den 3 februari. Avtalet innebär att Järfälla inom en 15-årsperiod får två nya t-banestationer (inkl ombyggnad och flytt av Barkarby pendeltågsstation norrut) och att ca 14 000 nya bostäder ska byggas på Barkarbyfältet och i Veddesta.  

Kommunen har fått marken gratis av staten och kan nu sälja den till byggherrar. Inkomsterna av marken ska finansiera Järfällas kostnad för projektet, 800 miljoner kronor.

Det finns två fördelar med projektet och två risker. Den ena fördelen är att det kommer att byggas fler bostäder och att bostadskön kan minska. De senaste mandatperioderna har alliansmajoriteten varit närmast ointresserade av att bygga bostäder, framförallt hyresrätter, men fick nu både en spark där bak och en chans genom statens och Stockholms hjälp att bygga bostäder. Den andra fördelen är att vi får tunnelbana till Järfälla, vilket kommer att underlätta pendlandet till Stockholm.

Riskerna då? Den första är att kommunen säljer mark enbart för byggande av bostadsrätter, för då kan man ta ut ett högre pris. Genom ombildningar och ökningen av bostadsrätter har andelen hyresrätter i kommunen minskat från tidigare ca 33 procent till dagens ca 25 procent. Risken finns att den siffran sjunker ytterligare till kanske 20 procent. Det kommer att drabba folk med låga inkomster som inte har råd med en dyr insats medan vi däremot kan få se en stor inflyttning av mer välbeställda. Kommunstyrelsens ordförande Cecilia Lööfgren (M) antyder det i en artikel i Mitti Järfälla (11.2), nämligen att projektet kan ge intäkter utöver de 800 miljonerna. Marken är värderad mellan 300 miljoner och 1 400 miljoner. Foto Bo Leinerdal

Riskerna då? Den första är att kommunen säljer mark enbart för byggande av bostadsrätter, för då kan man ta ut ett högre pris. Genom ombildningar och ökningen av bostadsrätter har andelen hyresrätter i kommunen minskat från tidigare ca 33 procent till dagens ca 25 procent. Risken finns att den siffran sjunker ytterligare till kanske 20 procent. Det kommer att drabba folk med låga inkomster som inte har råd med en dyr insats medan vi däremot kan få se en stor inflyttning av mer välbeställda. Kommunstyrelsens ordförande Cecilia Lööfgren (M) antyder det i en artikel i Mitti Järfälla (11.2), nämligen att projektet kan ge intäkter utöver de 800 miljonerna. Marken är värderad mellan 300 miljoner och 1 400 miljoner. 

Den andra risken är att projektet går samma väg som många andra stora projekt, nämligen att kostnaderna för hela t-baneutbyggnaden blir mycket större än vad man tror idag. Då kommer Järfälla att få bidra mer och risken finns för fortsatta besparingar på skola, förskola, sjukvård, hemtjänst och äldreomsorg. Så här säger Bo Leinerdal (V) i en kommentar:

–          Det finns en stor risk att det blir många bostadsrätter och få hyresrätter, för att man vill få in så mycket pengar som möjligt till kostnaden. Egentligen borde staten stå för infrastrukturutbyggnaden själv, så som man gjort i alla tider. Det ska inte enskilda kommuner eller enskilda kommuninvånare stå för. Samtidigt ska vi ändå vara positiva till att tunnelbanan byggs ut, så detta är lite dubbelt.

Foton: På Barkarbyfältet är arbetet i full gång, samt foto av Bo Leinerdal

Dela den här sidan:

Kopiera länk