Kulturskolepeng och fritidscheck

Inför det förra valet utlovades av den borgerliga majoriteten införandet av en kultur- och frititidspeng där medborgaren själv skulle få välja användningen av pengen. Därefter har frågan utretts av tjänstemännen , som presenterat en modell för peng. I februari för ett år sedan skulle utredningen behandlas på Kultur- och Fritidsnämndens möte.  Men alliansföreträdare tyckte inte då att frågan behövde diskuteras eftersom det inte fanns medel i budget för ett genomförande, så det skulle ändå inte bli av.

Men i alliansens höstbudget 2013 fanns medel avsatta och plötsligt i höstas ville alliansmajoriteten anslå 2 miljoner kronor för att förbereda införandet av peng och check, bland annat för att ta fram ett datasystem för att använda vid införandet av kultur- och fritidspengen. På senaste nämndmötet den 4 december 2013 reserverade sig Vänsterpartiets representant i Kultur- och Fritidsnämnden Göran Hillman mot beslutet för att nämnden inte fått diskutera sakfrågan, ett av de mest omfattande beslut om ändring av nämndens verksamhet någonsin.  Det enda svar Hillman fick av ordföranden Lennart Nilsson (kd) var att ”jag vill genomföra det här”. Varför fick inte nämnden diskutera frågan?foto Göran Hillman

Vad skulle konsekvenserna bli om man införde en kulturskolepeng och fritidscheck, Göran?

–          Det skulle innebära att ytterligare ett område i kommunens verksamhet marknadiseras, att en komplicerad och omfattande byråkratisk apparat måste skapas för att hantera köer till kulturskoleverksamhet, auktorisation av nya utförare, kontroll av att verksamheten sköts enligt avtal. Dessutom släpper kommunen greppet om att utveckla den egna verksamheten, som likställs med alla andra arrangörer. Det kommer också att bli svårigheter att skapa ensembler, orkestrar och grupper när eleverna splittras och går hos en rad olika utförare. Satsa istället pengarna på att ta bort köerna till kulturskolan!

Bilden: Göran Hillman (V)

PS. Medlemmar och sympatisörer är välkomna till Vänsterpartiet Järfällas årsmöte på lördag den 8 februari på ABF, Riddarplatsen 36, i Jakobsberg. Då kommer Alexander Bengtsson från EXPO för att diskutera antirasism. Samling utanför ABF kl 15. Välkommen!