1.250 unga vuxna står i bostadskö

Närmare 300 000 unga vuxna mellan 20 och 27 år i Sverige vill ha en egen bostad men saknar det idag. Så många väntar på att få starta sina vuxenliv på allvar. För att fylla behovet skulle det krävas närmare 200 000 bostäder enligt beräkningar som Hyresgästföreningen gjort i en rapport nyligen. Enligt rapporten tvingas så många som 25 000 unga vuxna som är sambos eller gifta och har egna barn att bo kvar hemma hos sina föräldrar.foto flerfamiljshus

Hyresgästföreningens utredare säger i en kommentar att det behövs ett mycket större statligt engagemang i byggandet än idag.

Men även på kommunal nivå här i Järfälla behövs det ett större engagemang. Enligt ett telefonsamtal idag med Katarina Arvidsson på kommunens allmännyttiga bostadsföretag Järfälla Hus AB, så står hela 1.250 unga vuxna mellan 20 och 27 år  i deras kö för en bostad. Totalt står 4 850 personer i Järfälla Hus bostadskö. Men det kan handla om ännu fler. För det krävs att man var tredje månad uppdaterar sin bostadsansökan, annars åker man ur systemet.

Några studentbostäder finns inte i Järfälla, trots påstötningar om byggande från Vänsterpartiets sida. Tänkbara objekt för detta kunde vara exempelvis stora delar av det gamla polishuset i Jakobsberg samt höghuset i Jakobsbergs centrum, om kommunen bygger ett nytt kommunhus för den administration som idag sitter i höghuset (mitt emot Sans Rival/Waynes Coffee). Men viljan att bygga studentbostäder eller små billiga hyreslägenheter finns inte hos den nuvarande politiska majoriteten i Järfälla.