Rapport från V-kongressen

Vänsterpartiets kongress i Stockholm är just avslutad och hemsidan har fått en intervju med Annica Nilsson som var Vänsterpartiet Järfällas ombud på kongressen.

Om du skulle sammanfatta kongressen i några få ord, vilka skulle de vara?

– Att det var jättekul, maffigt och slitigt! Nu ska jag sova 24 timmar!

Hur funkade det med en papperslös kongress där alla voteringar skulle ske digitalt?foto Annica Nilsson

– Det var väl ingen succé direkt, men en bra början. Det tog för lång tid med voteringarna, datorerna åkte ut och in i systemet då och då, så vi gick över till votering med handuppräckning till slut!

Hur gick det för V Järfällas motioner om att lyfta psykiatrin och de utförsäkrades och arbetslösas sak?

– Innehållet i motionerna lyftes till kongressuttalandet och i Jonas Sjöstedts sluttal idag och det var nog första gången som psykiatrin lyftes fram.

Jonas Sjöstedt blev enhälligt omvald som ordförande. Stig Henriksson från Fagersta röstades in i partistyrelsen mot valberedningens vilja. Malin Björk valdes som första namn på EU-valslistan med den nuvarande ledamoten Mikael Gustafsson på andra plats. Var det några andra viktiga beslut som togs?

-Uteslutningen av Markus Allard diskuterades i delegationerna och sedan togs uteslutningen i ett gemensamt beslut. Partistyrelsen ville skjuta på spikandet av valmanifestet men kongressen beslöt att det skulle vara klart i april. Det blir ingen valkonferens som tidigare sagts utan alla partiföreningarna kommer att få medverka i formuleringarna av valplattformen och deras förslag går sedan till partistyrelsen.

– De jag pratade med efteråt verkade tycka att Vänsterpartiet nu är på gång. Det var en bra stämning hela kongressen men särskilt på slutet. Jag har inte varit med förut men det kändes som en lyckad kongress!