Alliansen vägrar öka andelen hyresrätter

Igår måndagen den 11 november var det kommunstyrelsemöte i Järfälla. Vänsterpartiets gruppledare Bo Leinerdal berättar:           Bo Leinerdal

– På dagordningen var översiktsplanen för kommunen, ett av de viktigaste planerings- och styrdokumenten inför framtiden som kommunen har. Tidigare var alla partier överens om att andelen hyresrätter, bostadsrätter och egna hem skulle vara 33 procent vardera. Efter att alliansen nu styrt Järfälla är andelen hyresrätter nere i cirka 25 procent. Därför föreslog Vänsterpartiet att ambitionsnivån när det gäller andelen hyresrätter skulle öka. Socialdemokraterna stödde vårt förslag men en majoritet i kommunstyrelsen sa nej. Slutgiltigt beslut tas av kommunfullmäktige i vår, så frågan är inte avslutad. Nu gäller det att öka opinionsarbetet i kommunen för fler hyresrätter!

Bilden: Bo Leinerdal