Bygg bort bostadskön!

Mahsa Noroozi deltog i Vänsterpartiets möte om bostadspolitiken i torsdags. Hyresgästföreningen var samverkanspartner. Mahsa står i bostadskön och bor nu i andra hand.

Vad tyckte du om mötet?

– Jag lärde mig mycket. Det var en bra dialogform på mötet, där vi grupparbetade och fick borra oss ner i olika frågor. Till exempel vad ska vi bygga och var ska vi bygga i Järfälla. Nu vet jag lite mer om vad som behövs för bostäder och varför det är viktigt med fler hyresrätter. Det är så många olika personer som efterfrågar dem, unga, äldre, människor som ska skiljas, de som vill bo i kollektiv, de som vill bo billigt, de som vill bo i just hyresrätt osv. Och de efterfrågar olika storlekar på hyresrätterna.

bild på grupparbete

Vad var viktigast?

– Det behövs ett samarbete för att få fram nya bostäder och olika slags bostäder. Alla var överens om att det behövs fler hyresrätter. För mig är det viktigast att det byggs fler små och billiga lägenheter. Det är viktigt för unga människor. De har inte råd med dyra stora lägenheter, vi behöver inte dem. För vem som ska städa dom? Hahaha!

Bilder: grupparbeten och Mahsa Noroozi

Mahsa Noroozi