Tillbaka till folkhemmet!

Annica Nilsson var en av flera Järfällabor som deltog på Vänsterdagarna i Malmö i helgen, som anordnades av Vänsterpartiet.

Vilket var huvudintrycket?

– Det var bra stämning bland de 700 deltagarna och många som verkade se fram emot valrörelsen. Det var intressant och spännande att höra hur många  medlemmar pratar om våra trygghetsförsäkringar och hur de urholkats under alliansregeringen. Det har tagit många år och mycken kamp för att bygga upp dom, men idag är de kraftigt urholkade. Många vill tillbaka till folkhemmet, inte bara på Vänsterdagarna, utan även ute i samhället.

Vad var bäst?

– Det var nog partisekreteraren Aron Etzler när han berättade om sin nya bok om Reinfeldt. Boken kommer i november. Den handlar mycket om hur de vänt begreppen till ett språk som förvillar. Sen var det mängder av spännande seminarier som man kunde välja emellan att gå på. Jag gick på ett om hur vi kan använda medier, men vi jobbar redan så i Järfälla.

Fick du några nya idéer?

– En idé var att vi ska lyfta arbete och bostad mer och att ta bort Fas 3-jobben i kommunerna till förmån för riktiga jobb med avtalsenliga löner. En annan sak som tydliggjordesIMG_1259 var att det finns väldigt mycket faktamaterial på hemsidan, i riksdagsmotioner, rapporter, riksdagsbudgeten och annat som man kan gå in och använda. Man behöver inte sitta och vänta på att det ska komma förslag uppifrån. Det är viktigt att vi får igång gräsrötterna i partiet men också att vi blir, om vi inte redan är, språkrör för gräsrötterna i samhället.

– En idé var att vi ska lyfta arbete och bostad mer och att ta bort Fas 3-jobben i kommunerna till förmån för riktiga jobb med avtalsenliga löner. En annan sak som tydliggjordes var att det finns väldigt mycket faktamaterial på hemsidan, i riksdagsmotioner, rapporter, riksdagsbudgeten och annat som man kan gå in och använda. Man behöver inte sitta och vänta på att det ska komma förslag uppifrån. Det är viktigt att vi får igång gräsrötterna i partiet men också att vi blir, om vi inte redan är, språkrör för gräsrötterna i samhället.

Bilden: Annica på torget i Jakobsberg