Ompröva Växthusvägens förlängning

Sedan de första planerna skrevs om att förlänga Växthusvägen för att avlasta genomfartstrafiken i Skälby, så har trafiksituationen i området Barkarby/Skälby/Veddesta förändrats. Biltrafiken kommer att öka genom nya planerade etableringar som exempelvis livsmedelhandelnBo Leinerdal på den s.k Kodaktomten. Även expansionen av Barkarby handelsplats och kommande utbyggnad av Barkarbystaden innebär ökade trafikflöden i södra Järfälla. Den planerade Förbifarten kommer att avlasta Skälbyvägen.

Sedan de första planerna skrevs om att förlänga Växthusvägen för att avlasta genomfartstrafiken i Skälby, så har trafiksituationen i området Barkarby/Skälby/Veddesta förändrats. Biltrafiken kommer att öka genom nya planerade etableringar som exempelvis livsmedelhandeln på den s.k Kodaktomten. Även expansionen av Barkarby handelsplats och kommande utbyggnad av Barkarbystaden innebär ökade trafikflöden i södra Järfälla. Den planerade Förbifarten kommer att avlasta Skälbyvägen.

Detta sammantaget gör att kommunen bör ompröva förlängningen av Växthusvägen.

Ökningen av trafikmängden i Barkarby/Veddesta-området blir ohållbar, eftersom Växthusvägen är tänkt mynna ut i området.

Därför ifrågasätter Vänsterpartiet om en förlängning av Växthusvägen är hållbar och kommer i kommunstyrelsen att föreslå att planeringen av Växthusvägens förlängning avbryts och att de ca. 100 miljoner kronor som den beräknas kosta, istället används för investeringar som minskar bilberoendet.

Bo Leinerdal, gruppledare i kommunfullmäktige för Vänsterpartiet (bilden)